• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
11
به منظور حمایت از تولید کنندگان دام عشایری؛

آغاز طرح خرید دام خشکسالی در لرستان

  • کد خبر : 5904
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
آغاز طرح خرید دام خشکسالی در لرستان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در حال حاضر پرورش بالغ‌بر ۳۰ نوع گیاه دارویی توسط این سازمان در استان حمایت می‌شود.

محمد راستگو در گفت‌وگو با پايگاه خبري گهر از آغاز اجرای طرح خرید دام خشکسالی از دامداران عشایری همزمان با سراسر کشور در لرستان خبرداد.

وی ادامه داد: این طرح در سطح ملی با همکاری شرکت پشتیبانی دام کشور و سازمان عشایری و در سطح استان با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان عشایری و دانپزشکی لرستان به‌عنوان مجری اجرا می‌شود.

راستگو با اشاره به این‌که قیمت تضمینی خرید دام زنده سبک به ازای هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است، به غیر از میش‌های مولد دیگر دام‌های سبک که مورد تأیید دانپزشکی بوده و شناسنامه‌دار باشند را خریداری می‌کنیم.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام لرستان افزود: در این طرح دام‌های سبکی که هویت گذاری شده، بیمه داشته و پلاک‌کوبی شده باشند و به‌نوعی دارای شناسنامه هستند را خریداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: بحث مالی این طرح با پیگیری معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی و تخصیص اعتبار توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأمین می‌شود، لذا شرکت پشتیبانی امور دام مسئولیتی در رابطه با پرداخت هزینه خرید دام‌ها ندارد بلکه به عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان استان.

راستگو با اشاره به این‌که طی این هفته یک اکیپ متشکل از سه اداره پشتیبانی امور دام، سازمان عشایری و دامپزشکی در کشتارگاه دام گلشن خرم‌آباد مستقر می‌شود و طبق روال دامی که زنده می‌آید پس از معرفی امور عشایری و تأیید دامپزشکی خریداری و به بخش کشتار ارسال می‌شود.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام لرستان با اشاره به این‌که در این طرح استان به چهار قسمت جنوب، شمال، شرق و غرب تقسیم شده، عنوان کرد: اتحادیه عشایری با تقسیماتی که در دست دارد از عشایر برای ارائه دام‌های خود دعوت می‌کنند، به‌عنوان مثال اگر روزانه ۴۵۰ رأس دام خریداری شود اتحادیه عشایری مشخص می‌کند کدام دامدار امروز دام خود را برای عرضه بیاورد.

وی افزود: دام‌های خریداری شده پس از گذراندن شرایط قرنطینه و میدان دام به بخش کشتار فرستاده و پس از آن نیز به پیش‌سرد و بسته بندی ارسال می‌شوند.

راستگو تصریح کرد: ما باید گشتارگاهی داشته باشیم که تمام بخش‌های پیش‌سرد، بسته و انجماد را به صورت مجتمع داشته باشد که متأسفانه چنین مجتمعی در لرستان نداریم و مجبوریم بعد از کشتار دام ها در کشتارگاه خرم‌آباد آن‌ها را برای بسته‌بندی به شهرتان بروجرد ارسال و بخشی را در خرم‌آباد انجام دهیم.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام لرستان با اشاره به این‌که خرید دام در این طرح به دو روش انجام می شود، ادامه داد: در روش اول که اولویت ماست مباشرینی که توسط اداره صنعت، معدن و تجارت معرفی شده و امکان خرید دام و توزیع آن را دارند در کشتارگاه حاضر هستند و پس‌از کشتار دام آن‌ها را قیمت‌گذاری کرده و به مقدار مورد نیاز خود خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که دام‌ها بعد از کشتار بسته بندی شده به بخش پیش‌سرد فرستاده و پس از آن باید در تونل انجماد قرار گرفته و ذخیره شوند، که در صورت عدم خرید از سوی مباشرین بعد از انجماد به استان‌های دیگر که سردخانه دارند ارسال می شوند.

راستگو با اشاره به این‌که در کل استان سردخانه‌ای نداریم که کشتارهای استان را در آن ذخیره کنیم، عنوان کرد: یک سردخانه در خرم‌آباد داریم که بدهکار سنواتی است و تا زمانی که آن‌را تسویه نکرده نمی‌توانیم با آن قرارداد جدید ببندیم.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=5904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.