• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
8
مرگ همچنان در این جاده جولان می دهد

ازنا- شازند، جاده ای که جان می گیرد/عدم تحقق وعده ها همچنان ادامه دارد

  • کد خبر : 7085
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
ازنا- شازند، جاده ای که جان می گیرد/عدم تحقق وعده ها همچنان ادامه دارد
جاده ازنا به شازند در طی این سال ها به تنهایی صدها خانواده را داغدار کرده است و تعداد بسیاری را معلول و خانه نشین. اما این جاده خونبار همچنان در پیچ و خم وعده ها مانده است و فازهای مختلف آن تکمیل نشده است.

محور ازنا – شازند به طول ۷۰ کیلومتر شهرستان ازنا را به استان مرکزی متصل می‌کند که بیش از ۳۵ کیلومتر از این محور در شهرستان ازنا واقع‌شده و هم‌اکنون چهار خطه شدن این محور همچنان نیمه‌تمام باقی‌مانده است.

۹ سال انتظار برای افتتاح یک جاده

جاده ازنا – اراک در ابتدا باهدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان‌های ازنا و شازند ایجاد شد اما بعدها به دلایل مختلف ازجمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده است به‌گونه‌ای که اکثر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین بوده و همواره شاهد وقوع تصادفات ناگوار در این محور هستیم.

وحید کرم الهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راهسازی ازنا – شازند اظهار داشت: این پروژه در سال ۹۱ شروع شد و تا ۹۶، اعتبار آن فقط استانی بوده است.

وی عنوان کرد: اعتبار این پروژه در این سال‌ها، عدد کمی بود.

افتتاح قطعه به قطعه جانِ ازنا – شازند را به لب رساند!

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه کل این پروژه ۷۰ کیلومتر است افزود: ۳۵ کیلومتر از این پروژه در لرستان و ۳۵ کیلومتر نیز در استان مرکزی قرار دارد.

کرم الهی با تاکید بر اینکه از ۳۵ کیلومتر استان مرکزی هنوز یک وجب چهار خطه نشده است گفت: اما از ۳۵ کیلومتری که در لرستان قرار دارد، ۱۸ کیلومتر آن چهار خطه بوده و الان زیر بار ترافیک است.

وی با اشاره به اینکه چهار کیلومتر دیگر از این پروژه آماده آسفالت است تصریح کرد: بقیه این پروژه نیز در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان افزود: اگر مقداری اعتبار به ما بدهند، کاملاً شدنی است که به طور مثال در هفته دولت ۱۴۰۱ پروژه چهار خطه ازنا – شازند در محدوده استان لرستان به اتمام برسد.

برای تکمیل پروژه به ۹۰ میلیارد اعتبار نیاز داریم

کرم الهی بیان داشت: برای اینکه این پروژه به اتمام برسد، حدود ۹۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه این اعتبار، علاوه بر مطالبات انباشته شده از پیمانکاران است گفت: این ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای باقی مانده پروژه مورد نیاز است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت این پروژه راهسازی اظهار داشت: با تأمین اعتبار کافی، همچنین خلع ید پیمانکار ناتوان و جایگزینی پیمانکار فعال، ادامه ساخت این چهارخطه سرعت گرفته است.

وی عنوان کرد: انتظار داریم که این پروژه تا بهار سال آینده به بهره برداری برسد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو قطعه انتهایی ساخت این جاده تصریح کرد: طبق تفاهم به عمل آمده با وزارت راه، مرحله آماده سازی نهایی و آسفالت قطعه مربوط به جهاد نصر به شرکت بنادر واگذار خواهد شد.

گودرزی بیان داشت: با توجه به عملکرد خوب این شرکت در قطعه «مؤمن آباد» به «گنجه»، انتظار داریم تا خرداد سال آینده کل این مسیر تا خروجی استان تکمیل و افتتاح شود.

جاده‌ای با تابلوی خطر مرگ!

بنابراین گزارش، با وجود اینکه طی سال‌های اخیر شاهد بهبود وضعیت راه‌ها و انجام طرح‌های چهار خطه به‌خصوص در استان لرستان بوده‌ایم اما چهار خطه شدن محور ازنا – شازند که از حدود ۹ سال قبل کلید خورده به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات با سرعتی لاک‌پشتی در حال انجام است و همواره شاهد تصادفات زیادی در این محور هستیم.

این طرح از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است که از آن جمله کوتاه کردن مسیر ترانزیتی شمال – جنوب و نداشتن گردنه‌های صعب‌العبور است ضمن اینکه این محور تنها مسیر دسترسی مردم شهرستان ازنا به مرکز کشور است.

همین دلایل سبب شده تا شاهد تردد فراوان وسایل نقلیه سنگین از این محور باشیم اما در طرف مقابل عرض کم جاده باعث بروز تصادفات فراوان منجر به جرح و فوت در این جاده شده است که همین مسئله لزوم تسریع در تکمیل این طرح نیمه‌کاره را دوچندان کرده است.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=7085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.