• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
29
مصاحبه با ادريس كيا آرا توليد كننده پوشاك لرستاني؛

توليدي پوشاك ادريس، نماد خودباوري و كيفيت توليد

  • کد خبر : 6463
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
توليدي پوشاك ادريس، نماد خودباوري و كيفيت توليد

ادريس كيا آرا توليد كننده و كارآفرين در زمينه توليدي پوشاك در شهرستان دورود مي باشد كه توانسته است با اراده و پشتكار كسب و كار خود را از اتاق خواب منزلش  ” چرخ خياطي به چرخ خياطي” گسترش دهد و با سخت كوشي اولين توليدي پوشاك با برند ادريس را در اين شهرستان راه […]

ادريس كيا آرا توليد كننده و كارآفرين در زمينه توليدي پوشاك در شهرستان دورود مي باشد كه توانسته است با اراده و پشتكار كسب و كار خود را از اتاق خواب منزلش  ” چرخ خياطي به چرخ خياطي” گسترش دهد و با سخت كوشي اولين توليدي پوشاك با برند ادريس را در اين شهرستان راه اندازي نمايد. اين توليدي كيفيت مرغوب با قيمت پايين تر را سرلوحه كار خود قرار داده است و در صورت حمايت مي تواند با بسياري از توليدي ها رقابت نمايد. گفت و گوي صميمانه ما را با اين توليد كننده بخوانيد:

توليدي پوشاك ادريس كياآرا دورود

  • متولد چه سالي هستيد و چه شد كه به سمت توليدي پوشاك كشيده شديد؟

من در سال 1367  در بروجرد به دنيا آمدم. در زمان ما رسم بر این بود که خانواده ها در فصل تابستان کودکان خود را برای یادگیری کار یا حرفه ای به شاگردی می فرستادند. من هم از سنین کودکی و از سن 8 سالگی در اوقات فراغت یا بیکاری در یک خیاطی شاگردی می کردم.

پس از زمان کودکی با کار خیاطی و این حرفه آشنا شدم، از طرفی به صورت خانوادگی در زمینه پوشاک فعالیت داریم.

  • اين روند كارآموزي يا شاگردي به زبان ساده تر تا چه زماني ادامه پيدا كرد؟

این روند تا زمان ورود به دانشگاه ادامه پیدا کرد و در کنار درس من فوت و فن و مهارت خیاطی را در طی این سالیان یاد گرفتم. سال 85 وارد دانشگاه شدم و سال 89 در رشته جامعه شناسی مدرک لیسانس گرفتم.پس از گرفتن مدرک به فکر تشکیل خانواده و ازدواج افتادم و در همان سال 89 ازدواج کردم.

توليدي پوشاك ادريس كياآرا دورود

  • چه شد از بروجرد به دورود آمديد؟

همسرم اهل دورود می باشد و به همین دلیل به دورود آمدم و دورودی شدم(با خنده)

  • پس از ازدواج به چه كاري مشغول شديد؟آيا باز به فكر خياطي و توليدي بوديد؟

من هم مثل تمام پسران سرزمینم در سال های 90 تا 92 راهی خدمت شدم. به صورت امریه در اداره کار دورود خدمت کردم. پس از امریه در اداره کار دورود به عنوان مسئول اشتغال جذب و مشغول کار شدم. اوایل به خاطر ذهنیتی که نسبت به کار اداری داشتم از این کار خوشم می آمد ولی وقتی مدتی گذشت با حقوق پایین کارمندی و هزینه های بالای زندگی مانند اجاره خانه و… به مشکل خوردم.

توليدي پوشاك ادريس كياآرا دورود

  • پس باز به سراغ چرخ خياطي رفتيد؟

بله دقيقا! به همین دلیل در سال 93 یک چرخ خیاطی راسته دوز خریدم و در اتاق خواب خانه گذاشتم. بعد از کار اداری وقتی به خانه می آمدم به خیاطی می پرداختم. اوایل از طریق دوستان بروجردی ام سفارش می گرفتم و در خانه سفارشات رو انجام می دادم تا کمک هزینه زندگی ام باشد.

به مرور که سفارشات رو انجام دادم و توانستم مقداری سرمایه جمع کنم تا با آن یک مغازه 9 متری کرایه کنم. چون برادر و خواهر همسرم بیکار بودند به آنها پیشنهاد همکاری دادم و خودم نیز طبق روال سابق پس از کار اداری به مغازه می رفتم و سفارشات را انجام می دادم.

توليدي پوشاك ادريس كياآرا دورود

  • پس اولين گام هاي گسترش ظرفيت توليد و جذب نيرو را برداشتيد. داستان جالب شد. بعد از آن چه مقدار كار را گسترش داديد؟

پس از گذشت 6 ماه با توجه به ظرفیتی که داشتیم به فکر توسعه کارگاه افتادم. در سال 95 جهت افزایش ظرفیت تولید از صندوق کارآفرینی یک وام 40 میلیون تومانی گرفتم. با این وام در خیایان ولی عصر دورود یک مغازه بزرگتر کرایه کردم و تعداد چرخ های خیاطی را به 10 عدد رساندیم.

  • سفارشاتي كه مي گيريد به چه صورت انجام مي دهيد؟

کار ما  به صورت مزدی دوز می باشد و بیشتر سفارشات از تهران داده می شود و  بیشتر مانتو و شلوار می دوزیم.

 

  • چه شد از كار اداري با تمام جاذبه هايش استعفا داديد؟ همه ي جوانان به دنبال جذب شدن در ادارات هستند، شما چرا استعفا داديد؟

در سال 96 با توجه به مخالفت هایی که از سمت همسرم،خانواده و دوستان و همکارم شد از کار اداری استعفا دادم و با جدیت بیشتر بالای سر کار خودم ماندم.پس از استعفا از اداره، اطرافیان همیشه سرزنشم می کردند که چرا کار خودت را از دست داده ای ولی من در تصمیمم مصمم و جدی بودم.

 

  • از اولين شوك كاري كه تا مرز ورزشكستگي رفتيد، براي مخاطبين بگوييد.

از سال 96 تا اوایل 98 به خوبی سفارشات را می گرفتیم و سر موقع تحویل می دادیم. اما در این سال بزرگترین شوک کاری یا همان برشكستگی به کار ما خورد که اگر حمایت خیاطان و همراهی آنان نبود،الان در این موقعیت نبودم.

  • چه تصميمي باعث اين اتفاق شد؟

سال 98 به دلیل نداشتن تجربه و آگاهی نداشتن از بازار، تصمیم گرفتم تا خودم به تنهایی مانتو تولید کنم و در بازار به فروش برسانم. به همین دلیل مقدار زیادی پارچه به صورت چکی خرید کردم و مانتوهای زیادی آماده شد، اما به فکر فروش و سفارش گرفتن از خریدار نبودم. متاسفانه خریداری برای محصولات ما پیدا نشد و مشکلات ما شروع شد.

موعد چک های پارچه فرا رسید، حقوق خیاطان چندین ماه عقب افتاد، بیمه و کرایه مغازه هم مانده بود. در آن شرایط تنها سرمایه زندگی ام همین چرخ های خیاطی بود که با فروش آنها می توانستم مقداری از بدهی ام را پرداخت کنم و این اتفاق باعث پایان کار تولیدی من می شد.

برای جبران بدهی مجبور شدم چوب حراج به محصولات تولید شده بزنم تا بتوانم مقداری از بدهی پارچه ها را تسویه نمایم. به خاطر همکاری خوب خیاطان مجموعه با من، از نو سفارشاتی گرفتیم و توانستم از سود حاصله ی سفارشات جدید، بدهی معوقه ی خیاطان را پرداخت کنم و از این بحران خارج شویم.

توليدي پوشاك ادريس كياآرا دورود

  • پس با حمايت خياطان و چوب حراج زدن به محصولات توليدي توانستيد از بحران خارج شويد.آيا پس از بحران به فكر تغيير شغل افتاديد؟

اگر در بحران مالی سال گذشته ایستادگی و مقاومت  نشان نمی دادیم، هیچ وقت به جایگاه فعلی نمی رسیدیم. متاسفانه هيچ گونه پشتوانه مالي اي هم نداشتم ولي با توكل به خدا و سختي كشيدن توانستيم آن بحران را پشت سر بگذاريم.

پس از گذشت یکسال از بحران به خیابان 30 متری دورود آمدیم و کارگاه رو توسعه دادم و تعداد چرخ های خیاطی ما به 20 عدد رسید و سفارشات خوبی می گرفتیم و توانستم ضررهاي گذشته را جبران نمايم.

  • چه شد به فكر ايجاد توليدي با اشتغال نيروي كار بالا شديد؟

به دلیل تجاربی که از کارکردن در اداره کار بدست آورده بودم توانستم طرح توسعه کسب و کار را بنویسم و از ابتدای سال 99 با آقای حسین گودرزی نماینده شهر دورود وازنا صحبت کردم و طرح کسب و کار را به ایشان نشان دادم و دکتر گودرزی از طرح من حمایت کردند.

سپس این طرح را به صندوق کارآفرینی ارائه کردم و درخواست پنج میلیارد تومان وام با اشتغال زایی مستقیم 100 نفر کردم. در نهایت مبلغ دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان برای من تصویب شد.

اما گرفتن این وام و دوندگی های آن بیش از 15 ماه طول کشید.بیش از 50 بار به مرکز استان رفت و آمد کرده ام. دو زونکن 300 صفحه ای پرونده واستعلامات پرونده ی من در بانک کارآفرینی می باشد. به دلیل اعتقاد و ایمانی که به کارم داشتم و پشتکاری که از خودم سراغ دارم توانستم تمام دوندگی ها و سختی های اداری را پشت سر بگذارم و موفق به دریافت وام شوم. در ترسیم سختی انجام کارهای دریافت وام همین را بگویم که هروز صبح باید یک کفش آهنی به پا کنید و در ادارات و بانک های مختلف دوندگی کنید.

  • طبق وام پرداختي براي چند نفر بايد ايجاد اشتغال مي كرديد؟

طبق وامی که به ما پرداخت شد می بایست برای 18 نفر ایجاد شغل می کردیم ولی الان توانستیم 40 نیرو را جذب کنیم. این نکته را ذکر کنم که قبل از پرداخت وام به  30 نفر حقوق پرداخت می کردیم.

ما الان هم فضا و تجهیزات برای ایجاد اشتغال برای 100 نفر را داریم ولی منتظر هستیم تا مقداری سرمایه کارگاه افزایش پیدا کند تا بتوانیم این تعداد نیرو را مشغول کار نماییم.

توليدي پوشاك ادريس كياآرا دورود

  • به نظر شما توليدي پوشاك چه مزيتي نسبت به مابقي مشاغل توليدي دارد؟

پوشاک یکی از نیازهای اساسی مردم است که اگر سرمایه گذاری خوبی در این حوزه انجام شود نسبت به سایر کسب و کارها اشتغال زایی و بازده بیشتری دارد. یکی از مزیت های تولید پوشاک اینست که با کمترین سرمایه، بیشترین بازدهی و اشتغال زایی را انجام می دهیم. به عنوان مثال با یک چرخ و اتو که سرمایه زیادی نمی خواهد یک نفر مشغول به کار می شود ولی برخی از کسب و کارها توجیح اقتصادی ندارند مثلا برای یک کار باید دستگاه 30 میلیاردی خریداری کرد که فقط 1 اپراتور نیاز دارد ولی با این هزینه می شود 200 نفر را مشغول کار کرد.

شما کشور چین با جمعیت میلیاردی را ببینید، در صنعت پوشاک و کیف و کفش حرف اول را می زند و بسیاری از جمعیت چین در این صنایع مشغول به کار هستند. در شهر دورود بازار پوشاک از ظرفیت خیلی خوبی برخوردار است به عنوان مثال حدود سه هزار و دويست دانش آموز وجود دارد که هر سال نیاز به لباس فرم دارند و تهیه لباس برای آنها ظرفیت خیلی خوبی است. از طرفی دیگه صنایع و کارخانجاتی مانند کارخانه سیمان، صنایع زرهی و یا بیمارستان هایی که لباس فرم و متحد شکل دارند می توانند چرخ تولیدی های پوشاک را بچرخانند.

توليدي پوشاك ادريس كياآرا دورود

  • اگر چنين بازار پر سودي وجود دارد، پس چرا تعداد توليدي هاي ما در شهرستان بسيار كم است؟

شهر دورود از نظر تعداد تولیدی و نیروی کار ماهر بسیار ضعیف است که آنهم به تفکری برمی گردد که جوانان به دنبال کار اداری و پشت میز نشینی هستند و رغبتی برای انجام کارهایی که با دست انجام می شود نشان نمی دهند و این عامل اصلی توسعه نیافتگی شهردورود است.

  • تعريف شما از هدف در زندگي چيست؟

وقتی که در زندگی هدف داشته باشید، مشکلات نمی توانند مانع رسیدن به هدف ها و آرزوهایت شوند.شاید مشکلات بتوانند تحقق اهداف را به تعویق بیاندازند ولی تا جایی که توان داشته باشم در اشتغال و کارآفرینی پیش می روم.

یک زمانی وظیفه این بود که در جنگ و دفاع از میهن شرکت کنیم. الان دوران جنگ اقتصادی هست. با اینحال که من مستاجر هستم و منزل شخصی ندارم ولی کل سرمایه زندگی ام را برای تحقق این هدف و راه اندازی تولیدی گذاشتم.

  • اصلي ترين مشكل شما در كار توليدي بجز بحث مالي، چيست؟

مشکل اصلی در شهر دورود نبود نیروی کار ماهر است. یکی از موانع و مشکلات توسعه نیافتگی همین نبود نیروی کار است. الان ما برای جذب یک نیرو ابتدا باید آن نیرو را آموزش دهیم تا طبق استانداردها و معیارهای ما بتواند کار کند. در هر کار دیگر هم نبود نیروی متخصص مشکل اصلی است و باید به سمت تربیت نیروی ماهر حرکت کنیم.

  • آيا شما در زمينه آموزش خياطي و تربيت نيروي كار هم برنامه داريد؟

اولين كار ما در در اين كارگاه آموزش دادن و ساختن يك نيروي كار ماهر است كه بتوانند به راحتي طرح ها و ايده ها را اجرا نمايد.ما آمادگي داريم به نيروهاي متقاضي و مشتاق در دو ماه  آموزش خياطي  بدهيم و به صورت تضميني در صورت قبولي در آزمون عملي، در كارگاه مشغول به كار نماييم.

  • چگونه مي توان توليدي ها و كسب و كارهاي محلي را حمايت كرد؟

ما مدعي هستيم كه مي توانيم پوشاكي با كيفيت بالا و به قيمت پايين تر نسبت به توليدي هاي شهرهاي ديگر توليد كنيم. با اعتماد به محصولات توليدي هايي مانند ما مي توان به رونق كسب و كار و ايجاد اشتغال براي سرپرستان خانوار كمك كرد. الان بزرگترین بازار پوشاک مربوط به دانش آموزان است. ما در شهر دورود 3200 دانش آموز داریم. چرا لباس فرم مدارس باید توسط دلالان در مدارس فروخته شود؟ اگر از کار و محصولات ما حمایت شود ما نیز می توانیم به رونق اشتغال در شهر کمک کنیم.

در شهرستاني مانند دورود كارخانجات، بيمارستان ها و … مي توانند با حمايت از توليدات ما، لباس هاي فرم خود را به توليدي شهر خود بسپارند. ما كيفيت محصولات را نسبت به ساير توليد كنندگان تضمين مي نماييم.

  • صحبت پاياني يا درخواستي داريد،بيان بفرماييد.

ابتدا از پرسنل اين توليدي تشكر ويژه نمايم و به آنان بابت همراهي شان يك خسته نباشيد بگويم.

تنها درخواست ما حمایت از تولیدی هایی است که در شهرستان فعالیت می کنند. چرا یک اداره باید لباس کارمندانش را به اصفهان سفارش دهد. ما انتظار داریم کارخانجات، ادارات،مدارس و… به تولیدی ما بیایند و کیفیت کار ما با سایر تولیدی ها را مقایسه کنند. اگر این حمایت در شهرستان وجود داشته باشد، بسیاری از سرمایه گذاران می توانند در این شهر ایجاد اشتغال نمایند.

 

آدرس توليدي: روستاي دارياب- جنب رستوران فجر

تلفن مديريت: 09166995007

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=6463
  • نویسنده : ظفر پاپي
  • ارسال توسط :
  • منبع : اختصاصي پايگاه خبري گهر
  • 3530 بازدید
  • يک دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. همت بلند دارکه مردان بزرگ ازهمت بجایی رسیده اند
    دورود برشما که در عرصه تولید توانسته اید دستان نیازمند کار را گرفته وسفره انان راروزی رسانی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.