• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7

جشن تولد ۱۷ سالگی سد کمندان/ سدهایی که به بهره برداری نرسیده،عمرشان به پایان می رسد

  • کد خبر : 7173
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
جشن تولد ۱۷ سالگی سد کمندان/ سدهایی که به بهره برداری نرسیده،عمرشان به پایان می رسد
سد کمندان ۱۷ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد و این در حالیست که همچنان در نقطه ۸۵ درصدی متوقف مانده و زمان افتتاح آن در میان وعده‌های مسئولان در ابهام باقی مانده است.

به گزارش گهر به نقل از مهر، استان لرستان با قرارگیری در سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است، پتانسیلی که سال‌هاست بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.

وعده‌هایی که به تعویق می‌افتند

سد «کمندان» یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۳ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده‌شده است.

از مهم‌ترین اهداف سد کمندان تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستاهای کمندان و عزیزآباد، تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست‌محیطی است.

به‌رغم این مزایا همچنان این پروژه به سرانجام نرسیده است و ماه‌به‌ماه و فصل‌به‌فصل تاریخ وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از این سد به تعویق افتاد تا تنها وعده دهنده‌های بهره‌برداری پروژه تغییر کند و بین مسئولان ارشد استان ازجمله استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای جابجا شود.

توقف «کمندان» در نقطه ۸۵ درصدی

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در این رابطه  اظهار داشت: سد «کمندان» در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۷۸ میلیارد تومان برای احداث این سد هزینه شده است عنوان کرد: اعتبارات سال گذشته این سد، ۱۴۶ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان داشت: همچنین اعتبارات امسال این پروژه سدسازی، ۵۰ میلیارد تومان است.

از شبکه آبیاری سد چه خبر؟

حسن پور با بیان اینکه برای این سد حدود ۲۸ میلیون متر مکعب مخزن ایجاد می‌شود عنوان کرد: با این مخزن، ۷۲ میلیون متر مکعب در سال با توجه به دبی پایه بالای رودخانه «کمندان» آب تنظیم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به هدف گردشگری که برای این سد تعریف شده است افزود: این امر به دلیل موقعیت سد، وجود روستای «کمندان» و «تونل برفی» در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همزمان با اجرای سد، ساخت شبکه پایین دست آن نیز در دستور کار است گفت: در این راستا تا کنون خطوط اصلی درجه یک و دو شبکه آبیاری پایین دست هم اجرا شده است.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=7173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.