• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
15

در سوگ محیط بان محمد حسن نژاد

  • کد خبر : 4207
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
در سوگ محیط بان محمد حسن نژاد
گهر خبر: علی دالوند کارشناس محیط زیست:خلا قانونی که باعث می شود تا محیط بانان نتوانند از اسلحه خود استفاده کنند ریشه در تفکری دارد که طبق آن به آسیب رساندن به قاتلان حیات وحش مستوجب مجازات های خفیف تری از مرگ است.

گهر خبر: علی دالوند کارشناس محیط زیست:خلا قانونی که باعث می شود تا محیط بانان نتوانند از اسلحه خود استفاده کنند ریشه در تفکری دارد که طبق آن به آسیب رساندن به قاتلان حیات وحش مستوجب مجازات های خفیف تری از مرگ است. مصداق و مثالش اینکه ماموران نیروی انتظامی در هنگام مواجه با مجرمان مسلحی که قاعدتا قرار است حیات انسانی را مورد تهدید قراردهند محدودیتی برای استفاده از سلاح ندارند و حتی ممکن است مورد تشویق قرار بگیرند، اما در مورد محیط بانان این گونه نیست.

این امر به دلیل درجه دو بودن جرایم محیط زیستی است. جرائم محیط زیست عموما با زنجیره ای از عوامل که گاها خیلی هم طول خواهد کشید، حیات انسانی را در معرض خطر قرار می دهند و به همین علت هم از منظر قانون گذارناآشنا نباید تهدیدی جدی به حساب آیند.
برای مثال اگر همین امروز فردی بمبی شیمیایی اما خفیف را در شهر تهران منفجر کند که منجر به شروع یا تشدید انوع امراض ریوی و قلبی و …و مرگ دهها نفر شود بدون شک مجازات “محارب” در انتظارش خوهد بود، اما تمام مدیران و مقامات گذشته خودروسازی ایران جز حقوق های کلان، احترام و نفوذ، پاداش های اخر سال بی حساب، مناصب مشورتی بعد از بازنشستگی و هزاران منفعت دیگر چه دیده اند؟
جرائم دیگر محیط زیستی نیز بر همین سیاق اند. مجرمانش، اگر هم مجرم پنداشته شود، حداکثر نیازمند یک گوش مالی و چندصدهزارتومان جریمه اند نه بیشتر!

همچنین عدم اعتماد به قضاوت محیط بانان در کشیدن ماشه به سوی افراد متخلف مزید بر علت می شود تا قانون در عین حال که به شاغلان این عرصه اجازه حمل اسلحه می دهد , به آنها هزینه های احتمالی استفاده از اسلحه را نیز گوشزد کند. به همین جهت هم بعد از شهادت بیش از ۱۲۰ نفر از محیط بانان از اول انقلاب تا امروز , این پارادوکس لاینحل باقی مانده است که حمل اسلحه از طرف محیط بانان اگر اجازه استفاده از آن را نداشته باشند جز بار اضافی چه کارکرد دیگری خواهد داشت ؟!

در چنین شرایطی، اگر تکلیف قانون گذار با دسته دوم تلقی کردن جرایم محیط زیستی مشخص نگردد شهادت هر تعداد محیط بان اثر قابل توجهی در تغییر شرایط نخواهد داشت.از طرف دیگر در جمهوری اسلامی قانون گذاران نیز برای تصویب قوانینی سخت گیرانه تر محیط زیستی نیازمند تطابق قوانین با فقه شیعی هستند.

محیط بان محمد حسن‌نژاد حوالی بندر لنگه در استان هرمزگان در درگیری با شکارچیان غیر مجاز به ضرب گلوله مستقیم به شهادت رسید. یکی از متخلفان این حادثه دستگیر و دیگری متواری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این خصوص گفت: طی درگیری که محیط بان حسن نژاد با شکارچیان در منطقه ارمک به وجود آمد، دو شکارچی به ضرب گلوله مستقیم به سینه محیط بان حسن نژاد، او را شهید کردند و از منطقه متواری شدند. یکی از این ضاربان، بلافاصله دستگیر و دیگر شکارچی نیز شناسایی شده و به زودی دستگیر خواهد شد.

وی ضمن تسلیت به خانواده آن شهید مدافع طبیعت ادامه داد: سازمان محیط زیست با جدیت و طبق مقررات نیروهای مسلح،پیگیری حقوق مادی و معنوی برای خانواده آن شهید خواهد بود.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=4207
  • نویسنده : علی دالوند کارشناس محیط زیست
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری گهرخبر
  • 1338 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.