• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

زلزله 5.6 ریشتری سی سخت را لرزاند.

  • کد خبر : 4963
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
زلزله 5.6 ریشتری  سی سخت را لرزاند.
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر ، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه ؛چهارشنبه شب شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند

به گزارش پایگاه خبری گهر به نقل از ایرنا، زلزله ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه چهارشنبه( 29 بهمن 99)  شب رخ داد و بنا بر گفته شاهدان عینی همزمان برق شهر سی سخت قطع شد.دقایقی پیش از وقوع زلزله نیز بارش باران در این شهر آغاز شده بود و همین مساله نیز شرایط را برای ساکنان این شهر دشوارتر کرد.

شهر سی سخت در دامنه کوه دنا واقع شده است این زمین لرزه باعث ریزش کوه و صخره ها تا دقایقی پس از زلزله شد و صدای این ریزش و غرش کوه ترس مردم را دوچندان کرد.

زلزله خساراتی به زیرساختهای آب و گاز نیز وارد کرد آنچنان که در برخی خیابان ها شکستگی لوله های گاز باعث پراکنده شدن بوی گاز شده و از سویی باعث نگرانی مردمی شده بود که در تاریکی مطلق به خیابانها پناه آورده بودند.

با اینکه آب و برق و گاز با مشکلاتی روبرو بودند اما خطوط تلفن از خسارات در امان ماندند و همین هم باعث شد خبرهایی از ریزش دیواره های اطراف جاده ها ،مسدود شدن جاده های منتهی به سی سخت و یاسوج نیز منتشر شود.

شدت زلزله به گونه ای بود که اغلب مردم به خانه های خود برنگشتند. و این ترس از بازگشت به خانه ها در شرایطی اتفاق افتاد که شیوع ویروس کرونا از یک سو، بارش شدید باران و برف های یخ زده در کوچه و خیابان ها از بارشهای گذشته همه باعث رقم خوردن شبی سرد در سی سخت شود.

در ساعتهای اول تصاویری از خسارت زلزله در منازل مسکونی و خیابان ها در فضای مجازی منتشر می شد با این حال گزارشها حکایت از آن داشت که زلزله به رغم خسارات مالی اما خسارت جانی در پی نداشته است که همین هم باعث شد تیم های امدادی با آرامش بیشتری کار خود را دنبال کنند.

با این حال هر چه از زمان وقوع حادثه می گذشت گزارش مسئولان از خسارات وارده از جمله ریزش کوه و مسدود شدن جاده یاسوج به سی سخت، ریزش تونل جاده ملی یاسوج اصفهان و مسدود شدن جاده های روستایی، همچنین تخریب ساختمان ها حکایت از بالا بودن حجم خسارت ها داشت.

ساعت ۱۲ شب چهارشنبه تعداد مصدومان حادثه ۳۲ نفر اعلام شد که حال ۲ نفر وخیم و به یاسوج اعزام شدند و تا امروز صبح نیز ۲۲ نفر به یاسوج اعزام شدند.

ایجاد ترافیک سنگین در جاده های منتهی به شهر سی سخت یکی از اتفاقاتی بود که در همان ساعات اولیه روند امداد رسانی به این شهر را دشوار کرد و از مردم سایر نقاط استان خواسته شد که به سمت سی سخت نروند.

اما مردم شهر سی سخت تا صبح در خیابان ها ماندند. بارش شدید باران باعث شد مردم در خودروها بمانند که همین هم باعث شد تا ساعاتی صف پمپ بنزین و پمپ گاز نیز با صف طویلی روبرو شود.گاز این شهر ساعت ۶ صبح وصل شد و با روشن شدن هوا برخی به خانه ها برگشتند و برخی نیز تازه متوجه حجم خسارت ها شدند. با این حال پس لرزه ها همچنان ادامه دارد و همین هم باعث اضطراب مردم برای بازگشت به خانه هایی شده است که اگر هم بنای آنها آسیبی ندیده اما وسایل درون آن آسیب جدی دیده است.

یکی از اتفاقاتی که در دل این حادثه غیر مترقبه زلزله رخ داد همدلی و هماهنگی شکل گرفته در میان مسئولان استانی و عکس العمل مسئولان کشور بود.

البته تجربه حادثه تلخ سقوط هواپیما در ۲۹ بهمن ماه سال ۹۶، سیل فروردین ۹۷ و زلزله۵.۶ ریشتری یاسوج و سی سخت در ۱۲ اردیبهشت سال ۹۷ همگی باعث شد که تیم مدیریت بحران استان در این زلزله علاوه بر سرعت عمل در واکنش به بحران، به خوبی تقسیم وظیفه کند و بلافاصله ستاد بحران استان تشکیل شد و هر سازمان و دستگاهی در نقطه ای از شهر سی سخت مسئولیتی را به عهده گرفت .

مدیریت بحران استانداری در همان دقایق اولیه تیم های ارزیاب را برای بررسی وضعیت سی سخت به این شهر اعزام کرد و تمامی دستگاه های خدمات رسان و امدادی هم در حالت آماده باش قرار گرفتند.

جاده ها در همان ساعت اولیه بازگشایی شد و مسئولان استانی در شهر سی سخت حضور پیدا کردند و شب را در کنار مردم به صبح رساندند.

۷ تیم ارزیاب هلال احمر، تیم های پزشکی ، گروه های بازگشایی راه ها بلافاصله به سی سخت اعزام شدند.

میراث فرهنگی اماکن گردشگری را در اختیار زلزله زدگان قرار داد.

اردوگاه اسکان اضطراری در شهرسی سخت راه اندازی شد.

ادارات سی سخت تعطیل شدند. با این که خسارت جانی تا این لحظه گزارش نشده است اما بر اساس گزارش مرکز لرزه نگاری پس از زلزله ۵.۶ ریشتری ۴ پس لرزه با قدرت بیش از ۲ ریشتر ثبت شده است.

بر اساس گزارش ها اولیه ۷۸ روستا خسارت جدی دیده اند و برخی منازل مسکونی صد در صد تخریب و غیر قابل سکونت شده اند.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر ، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه ؛چهارشنبه شب شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است .
براساس این گزارش ،زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است .
گزارش ها حاکی است پس از وقوع زلزله ساکنان شهر سی سخت در هوای سرد و زیر صفر درجه ، خانه های خود را ترک و به مکان های روباز رفتند.
شدت این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.
سی سخت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=4963

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.