• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
9
سدی که حقابه لرستان را می بلعد؛

سد کمال صالح و مروک، عاقبت نقد فروشی و نسیه فروشی!

  • کد خبر : 6766
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
سد کمال صالح و مروک، عاقبت نقد فروشی و نسیه فروشی!

۸۰ درصد آب شهر اراک از سد کمال صالح تامین می شود! تیتر خبر برای لرستان و شهرستان دورود بسیار وحشتناک و بهت آور است. در روزگاری که ما در لرستان به مسائل کم اهمیت مشغول بودیم، استان مرکزی بزرگترین خطوط انتقال آب و تصفیه خانه را در حاشیه سد کمال صالح احداث کرد تا […]

۸۰ درصد آب شهر اراک از سد کمال صالح تامین می شود! تیتر خبر برای لرستان و شهرستان دورود بسیار وحشتناک و بهت آور است.
در روزگاری که ما در لرستان به مسائل کم اهمیت مشغول بودیم، استان مرکزی بزرگترین خطوط انتقال آب و تصفیه خانه را در حاشیه سد کمال صالح احداث کرد تا مردمان شهرستان اراک از آبی گوارا و سالم بهره مند شوند.
تصفیه خانه سد کمال صالح در یک دقیقه ۷۵ هزار لیتر آب را تصفیه و راهی خطوط انتقال آب برای مصارف خانگی می کند. شما این حجم آب را در شبانه روز و هفته حساب کنید تا متوجه میزان انتقال آب از سد بالا دست مروک شوید.
خطر سد کمال صالح برای محیط زیست و مزارع پایین دست سد مروک از صدها خشکسالی سالیانه بیشتر است.
در حالی که در استان مرکزی با احداث تصفیه خانه و خطوط انتقال آب، حق آبه سد مروک را هم راهی خانه ها و صنایع اراک می کنند، رئیس سازمان آب منطقه ای لرستان از عدم آبگیری سد مروک در سال جاری به دلیل ندادن حق آبه از سوی سد کمال صالح سخن می گوید.
چرا زور آب منطقه ای لرستان فقط به کشاورزان بومی لرستان می رسد و برای گرفتن آب سد مروک تلاشی نمی کند؟؟
در روزهایی که کشاورزان وباغداران ما به انتظار رها سازی آب از سوی بالادست و سیراب کردن مزارع و باغات خود مانده بودند، مسئولان استان همجوار به فکر بردن آب بیشتری برای خود بودند.
در روزگاری که روستاهای حاشیه شهر دورود از بی آبی رنج می برد و مسئولان آبفای دورود از بروز بحران بی آبی در دورود هشدار می دهند، هزاران لیتر آب از بالادست سد مروک راهی اراک و شازند می شود تا فقط حسرت آن بر دل ما بماند.
حسرتی که چرا در کنار این سد به فکر شبکه آبرسانی یا تصفیه خانه نبودند؟ چرا ساخت این سد اینقدر طول کشید تا سدی در بالا احداث شود و مانند اژدهایی آب رودخانه را ببلعد.

با این وضعیت، سد مروک تا سالیان آینده بی مصرف می شود و تنها مردابی می شود برای شنای قورباغه ها!
این همه تعلل و سستی از سوی آب منطقه ای لرستان و مسئولین جهت گرفتن حق آبه ۳۵ درصدی سد مروک قابل بخشش نیست و این عمل خیانت بزرگی به محیط زیست و شهروندان حاشیه سد مروک است.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=6766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.