• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
19
پس از گذشت 17 ماه؛

طرح مسکن اقدام ملی دورود: در مرحله ای به نام هیچ.

  • کد خبر : 5811
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲:۳۴
طرح مسکن اقدام ملی دورود: در مرحله ای به نام هیچ.
طرح مسکن اقدام ملی قرار بود ادامه دهنده ی راه مسکن مهر باشد و ۴۰۰هزار خانواری که تا کنون صاحب مسکن نشده اند را خانه دار نمایند. تبلیغات مسکن ملی به گونه ای بود که به خریداران اطمینان می داد این مسکن ها  در در زمان مقرر وعده شده، تحویل داده خواهد شد. اما اکنون داستان به گونه ای دیگر رقم خرده است.

به گزارش پایگاه خبری گهر،  طرح مسکن اقدام ملی وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح « اقدام ملی تأمین مسکن » را در قالب احداث 400 هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی نموده است. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدیریت احداث 100 هزار واحد مسکونی از این برنامه را در شهرهای کشور با اولویت شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر بر عهده دارد. در شهرهای بالای یکصد هزار نفر ستاد اجرایی فرمان امام متولی ساخت این واحد ها گردیده است.

در بهمن ماه سال 1398 ثبت نام متقاضیان در شهرستان دورود انجام گرفت و پس از پالايش ها و تاييد صلاحيت هاي اوليه، پيامك واريز وجه اوليه به مبلغ 40 ميليون تومان براي متقاضيان ارسال شد.آورده اوليه به  مبلغ ۴۰ میلیون تومانی هم از متقاضیان اخذ شد.مرحله جانمايي و خرید زمین  در شهرستان دورود  به راحتی انجام گرفت اما  از اينجا به بعد داستان به گونه ای دیگر رقم خورد.

پس از گذشت 17 ماه از واريز وجه،خبري از انتخاب پيمانكار نيست!

در جلسه شوراي مسكن شهرستان دورود كه به رياست خدانظر دريكوند فرماندار دورود در محل فرمانداري اين شهر برگزار گرديد، رضا پيامني معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی لرستان گفت: اولين شهرستاني كه در استان لرستان توانست به سرعت جانمايي و تملك زمين را در مسكن اقدام ملي انجام دهد ،شهرستان دورود بوده است كه زميني به مساحت 80.7 هكتار جهت ساخت در نظر گرفته شده است.

پيامني افزود: در مرحله دوم و با توجه به اينكه در شهرستان هاي با جمعيت 100 هزار نفر ستاد اجرايي فرمان امام كار ساخت واحدها را بر عهده دارد، كارشناسان اين سازمان جهت بررسي زمين درنظر گرفته شده به شهرستان آمدند و پس از بررسي ها و ارزيابي هاي مختلف اظهار داشتند كه زمين مذكور بر روي گسل واقع شده است و خاك سستي دارد و براي احداث ساختمان ها نياز به خاكبرداري و فونداسيون بندي محكمي است كه در صورت وقوع زلزله جان ساكنين به خطر نيافتد.

ايمن سازي و خاكبرداري نياز به هزينه دارد!

طبق گفته ي كارشناسان ستاد اجرايي فرمان امام (ره) براي ساخت واحدهاي مسكن اقدام ملي دورود، با توجه به واقع شدن زمين مذكور بر روي گسل و سست بودن آن بايد خاكبرداري و ايمن سازي زمين طبق معيارها و استانداردهاي مهندسان اين سازمان انجام گيرد زيرا اين كارشناسان معتقدند كه در برابر جان و سرمايه ي مردمي كه در اين منازل زندگي خواهند كرد،مسئولند. اما يك اشكال كوچك وجود دارد. آنهم اينست كه هزينه تعويض خاك يا خاكبرداري، زيركوبي و ايمن سازي زميني به مساحت 80 هكتار هزينه زيادي مي طلبد كه نه آورده هاي اوليه متقاضيان جوابگوي آنست و نه قول و قرارهايي كه از ابتدا به متقاضيان داده شده است.

راه حل دوم(پلن B ) پاك كردن صورت مسئله و سپردن كار به تعاوني ها

حالا پس از گذشت 17 ماه و طي شدن اين مراحل و  براي صرفه جويي در هزينه ها! قرار بر واگذاري قرارداد ساخت اين منازل طبق مزايده به يك تعاوني مسكن واجد شرايط و برون سپاري آن به پيمانكار مي باشد.

اما اينكه چرا مسكن و شهرسازي لرستان طبق قانون ساخت اين واحدها را به ستاد اجرايي فرمان امام واگذار نكرد و قصد واگذاري به تعاوني ها دارد خود يك سوال بزرگ است؟ اگر طبق قانون ساخت مسكن اقدام ملي در شهرهاي بالاي 100 هزار نفر بر عهده ستاد فرمان اجرايي است و اين سازمان در دورود تشخيص به ايمن سازي و استاندارد سازي زمين به علت قرار گرفتن بر روي گسل داده است؛ چرا مسكن و شهرسازي از اين نظريه كارشناسي تمكين نكرده و با پاك كردن صورت مسئله قصد ساخت اين منازل بدون توجه به ملاحظات ژئوفيزيك دارد؟

سوال بعدي اينست: ايمن سازي زمين پروژه ي مسكن اقدام ملي دورود نياز به پول زيادي دارد، پس ساخت آن توسط تعاوني مسكن يا ستاد فرمان اجرايي امام  بايد يك هزينه كرد داشته باشد پس چرا ساخت اين پروژه به كارشناسان  ستاد فرمان اجرايي امام كه با حساسيت و دقت بالا نظر به ايمن سازي زمين اين پروژه داده اند، واگذار نگرديد؟ آيا با واگذاري پروژه ي ساخت اين واحدها به تعاوني مسكن، ايمن سازي و استانداردسازي زمين اين پروژه به صورت كامل انجام نمي گيرد؟؟؟؟

اكثريت تعاوني هاي مسكن در استان لرستان داراي سابقه ي درخشاني نيستند، چه تضميني وجود دارد كه پس از ساخت اين منازل توسط اين تعاوني ها، همانند منازل مسكن مهر شهر سرپل ذهاب پس از يك زلزله فرو نريزند؟

سخن آخر: اعتماد مردم را سلب نكنيد.

نگارنده اي اين سطور هم مانند هزاران شهروند ديگر فاقد مسكن مي باشد و با شنيدن خبر ساخت مسكن اقدام ملي نور اميدي در دلم روشن شد.

اما روي سخنم با  روساي محترم اداره مسكن و شهرسازي است.روساي محترم استاني و شهرستاني مسكن و شهرسازي لرستان  بسياري از اين افراد كه آورده ي اوليه 40 ميليون توماني را به حساب شما واريز كرده اند، اين مبالغ را با فروختن طلا و ماشين زير پاي خود جمع كرده اند و به شما اعتماد كرده اند.

پس لطفا در ساخت اين واحدهاي مسكوني همانند كارشناسان ستاد فرمان اجرايي امام (ره) حساسيت و سخت گيري هاي لازم را به كار ببنديد تا خدايي ناكرده سرمايه و جان همشهريان ما به خطر نيافتند. اعتماد اين عزيزان را نسبت به مجموعه ي خود از بين نبريد و در تمامي مراحل ساخت نظارت هاي كافي و سخت گيرانه داشته باشيد زيرا ريال به ريال اين پول ها حق الناس است.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=5811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.