• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
10
6 مجروح براثر تیراندازی در عروسی

عروسی در لرستان باز هم حادثه آفرید

  • کد خبر : 432
  • ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۳:۴۲
عروسی در لرستان باز هم حادثه آفرید
رسم غلط تیراندازی در یک عروسی در لرستان باز هم حادثه آفرید و باعث زخمی شدن چند نفر شد. تیراندازی در یک مراسم عروسی در لرستان شهر ازنا باعث زخمی شدن 6 نفر از مهمانان شد.
رسم غلط تیراندازی در یک عروسی در لرستان باز هم حادثه آفرید و باعث زخمی شدن چند نفر شد.
تیراندازی در یک مراسم عروسی در لرستان شهر ازنا باعث زخمی شدن 6 نفر از مهمانان شد.
در یک مراسم عروسی در لرستان شهر ازنا هنگامی که یکی از مهمانان برای شادی بوسیله اسلحه شکاری اقدام به تیراندازی می‌کرد، به دلیل کم‌توجهی و حواس‌پرتی لوله تفنگ به سمت مهمانان نشانه رفت و تیر به سمت آن‌ها شلیک شد.
در این حادثه 6 نفر از مهمانان به‌وسیله ساچمه زخمی شدند که 3 نفر از آن‌ها به دلیل وخامت حالشان به بیمارستان‌های خرم‌آباد و اهواز اعزام شدند.
3 نفر از مجروحین نیز در بیمارستان ازنا بستری در درمان شدند.
این حادثه در حالی اتفاق افتاد که همواره نسبت به عدم استفاده از اسلحه و شلیک در مراسم‌‌های عروسی هشدار داده می‌شود

رسمی غلط که نیاز به اصلاح دارد

مردم دامنه رشته کوه زاگرس به ویژه ساکنان بخش‌هایی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان فارس و کرمان از دیر باز به دلیل شرایط خاص محیطی با اسلحه‌های شکاری و بعضا جنگی قرابتی چند ده ساله دارند.

بالتبع آیین‌های مردمان این جغرافیا نظیر نوروز و حتی مراسم عروسی بی‌ ارتباط با حضور نمادین این وسیله اغلب دردسرساز، برگزار نشده و همچنان نمی‌شود.

حال اینکه سنت حسنه‌ ازدواج نه فقط در شرع ما بلکه در عرف ایرانیان همواره اهمیت فراوانی داشته و حتی در برگزاری آن بر انجام آیین‌های معنوی خاصی تاکید شده است.

امری که متاسفانه در شرایط روز جامعه ما لااقل در مناطقی از کشورمان چندان به گوش نرسیده و بدان عمل نمی‌شود.

هنوز هم برخی از روستاها خرده فرهنگ‌هایی باقی مانده از ایامی دور با قوت خود برگزار شده و از قضا سینه به سینه از والدین و بزرگترها به نسل بعدی منتقل می‌شود .

رسم تیراندازی در جشن عروسی یکی از این مراسم هاست که متاسفانه قربانی های زیادی را هم تا کنون به همراه داشته است.

به طوری که هنوز پرونده هایی از این جنس وجود دارد، حال اینکه با عنایت به موضوع قوم و خویشی در بیشتر این مطالبات دیه، طرفین دعاوی با وساطت ریش‌سفیدان قبایل در بسیاری از موارد، از دادخواست خود صرف نظر کرده یا اختلاف آن‌ها منتهی به مصالحه شده است.

موضوع دیه دیگر از طریق دادگاه پیگیری نمی‌شود در غیر این صورت آمارها نه فقط در استان لرستان که پرونده های مذکور مربوط به آن است بلکه در جمع کشوری بیش از این پرونده‌هایی است که امروز روند رسیدگی آن‌ها به ستاد دیه محول شده است.

کثرت تفنگ‌های جنگی و شکاری در جشن‌های مردمان این استان و استان‌ها همجوار آن اگرچه ممکن است در دست جوانان کم سن و سال یک شور و هیجان غیرمعقولی را به دنبال داشته باشد.

اما زنگ خطری است که نه فقط شادی جمع قلیلی را در یک چشم بر هم زدنی به ماتم ابدی تبدیل کند بلکه آن چنان که نمونه‌های فراوانی از آن در آرشیو پرونده‌های ستاددیه وجود دارد .

ممکن است موجب گرفتاری خانواده‌های بسیاری شود که تنها به نیت شرکت در یک جشن عروسی در محل حادثه حاضر شده بودند.

به راه انداختن کاروان‌های ویژه بدرقه عروس و دست بر روی ماشه یک اسلحه جنگی گذاشتن اگرچه برای افراد جمع معدودی از هموطنان ما ممکن است نشاط آفرین باشد اما این هیجانات ناهنجار همواره به دور از فرهنگ اسلامی و ایرانی ما بوده و در بیشتر موارد سلب آسایش جمعی را به همراه دارد.

مرگ ۱۶ نفر در جشن های عروسی

اتفاقی که بنا بر آمار ارایه شده از سوی دفتر نمایندگی ستاد دیه استان لرستان در طول سال‌های ۹۲ تا کنون ارائه شده است، فقط در این استان کشور ۱۶ نفر در حاشیه برگزاری شادترین مناسبت زندگی هر فردی کشته شده اند.

مرور پرونده‌های پنج سال گذشته نمایندگی ستاددیه لرستان نشان می‌دهد به دلیل وجود یک فرهنگ غلط در بین برخی از مردمان این استان در بین سال های ۹۲ تا کنون ۲۵ جشن عروسی به عزا تبدیل شده است.

امری که ریشه در برخی فرهنگ ها و مراسماتی دارد که باید اصلاح شود.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=432

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.