• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
7
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان؛

نخستین نمونه گوزن زرد ایرانی در یافته خرم آباد متولد شد

  • کد خبر : 8868
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: بعد از گذشت سال‌ها دوری از زیستگاه و پشت سر گذاشتن خطر انقراض نسل، اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در دامنه‌های یافته کوه خرم‌آباد متولد شد.

به گزارش گهر؛ علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این باره گفت: درسال ١۴٠١ و در راستای حفظ و احیاء این گونه ارزشمند و در خطر انقراض، تعداد ١٠ رأس گوزن زرد ایرانی از دو سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی دشت ناز ساری و مرکز ایثار کرج به استان لرستان و دامنه های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده است، انتقال داده شد.

سالاروند افزود: گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته کوه خرم‌آباد حفاظت و نگهداری می‌شوند که این سایت نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور و در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی می‌باشد.

سالاروند ادامه داد: یک رأس از گوزن‌های ماده که در فصل جفتگیری باردار شده بود در فصل زادآوری در تاریخ ٢٣ اردبیهشت ماه ١۴٠٢ در سایت تکثیر متولد شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد امکان زادآوری یکی دیگر از گوزن‌ها وجود داد.

سالاروند در این خصوص گفت؛ گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری می‌باشد و توسط مسئولین سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت می‌باشد و شرایط زیستی و بستر مناسب برای زادآوری و رشد گوساله‌ توسط کارشناسان زحمتکش این اداره کل و مجموعه کشت و صنعت فجر صفا لرستان، فراهم شده است.

گوزن زرد ایرانی زیرگونه‌ای از گوزن زرد است که با توجه به اینکه در آستانه انقراض قرار داشت، با تمهیدات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم، حفاظت مشارکتی آن در دستور کار قرار گرفته است و استان لرستان در این راستا به عنوان اولین استان در کشور، با مشارکت بخش خصوصی دارای صلاحیت، توانست اجرای موفق این پروژه را به نام خود ثبت نماید.

گوزن‌های زرد ایرانی اغلب در اوایل پاییز جفت‌گیری نموده و دارای مدت آبستنی حدود هشت ماه هستند و یک و به ندرت دو گوساله به دنیا می‌آورند.

 

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=8868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.