• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
8

هشدار مدیرکل محیط زیست لرستان نسبت به ایجاد کانون گرد و غبار در این استان

  • کد خبر : 7998
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
هشدار مدیرکل محیط زیست لرستان نسبت به ایجاد کانون گرد و غبار در این استان
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان گفت: با استمرار خشکسالی‌ها، بی‌توجهی به مباحث زیست‌محیطی و عدم تحقق حقابه‌های زیست‌محیطی احتمال ایجاد کانون گرد و غبار در لرستان وجود دارد.

به گزارش گهر، علی سالاروند در سخنانی با اشاره به ثبت ۲۰ روز آلاینده در سال جاری در استان لرستان و اهمیت هوای سالم جهت ادامه حیات جانداران گفت: همه انسان‌ها و اغلب زیستمندان بدون آب و غذا تا ساعت‌ها و حتی روزها زندگی کنند اما بدون هوا شاید امکان زنده ماندن بیش از چند دقیقه هم وجود نداشته باشد.

وی اظهار داشت: موضوع آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور علاوه بر گرد و غبار به پارامترهایی مانند گازهای آلاینده و ذرات معلق بر می‌گردد اما در استان‌هایی مثل لرستان غالباٌ آلودگی هوا ناشی از پدیده گرد و غبار است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان بیان اینکه در حال حاضر هیچ کانون گرد و غباری در استان لرستان وجود ندارد بیان داشت: در صورت بی توجهی به مباحث زیست محیطی، ادامه روند خشکسالی‌ها و عدم تحقق حقابه های زیست محیطی ممکن است در آینده شاهد ایجاد کانون گرد و غبار در استان لرستان باشیم.

سالاروند گفت: استان لرستان از جمله استان‌های متأثر از پدیده گرد و غبار است که اولین ایستگاههای سنجش آلودگی هوای آن حدود ۱۷ سال پیش برای رصد آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار نصب شده است و در حال حاضر ۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا شامل ۸ ایستگاه سنجش آلودگی متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ۴ ایستگاه متعلق به اداره کل هواشناسی و دانشگاه علوم پزشکی وضعیت آلایندگی هوا در این استان را رصد می‌کنند.

وی با اشاره به این که تمامی گرد و غبار ورودی به استان لرستان متأثر از کشورهای همسایه یا بعضاٌ و در سطح محدود استان‌های همجوار است گفت: کشورهای همسایه به خاطر مباحثی مانند سدسازی، عدم تحقق حقابه های زیست محیطی، عدم مالچ پاشی (چه مالچ نفتی و چه مالچ زیستی) و حتی از بین بردن پوشش گیاهی نقش مؤثری در تولید گرد و غبار داشته اند که متأسفانه در سال‌های گذشته این کشورها به دلیل جنگ، تنش‌های سیاسی و مسائل اجتماعی موفق به برنامه ریزی و اقدام مناسب در این زمینه نشده اند، اما سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه در طی سال جاری پیگیرهای خوبی در این زمینه داشته اند و امیدواریم به نتایج خوبی منتج شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با مقایسه آمار روزهای آلاینده در امسال و سال گذشته اظهار داشت: استان لرستان در سال جاری تا تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۲۰ روز آلاینده را پشت سر گذاشته در حالی که این آمار برای کل سال گذشته ۲۹ روز بوده است.

سالاروند با بیان این که حدود ۱۰ جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا در سال جاری برای بررسی و تصمیم گیری مناسب در خصوص بحث آلودگی هوا تشکیل شده است گفت: ما حصل این تصمیمات در مواردی تعطیلی ادارات، مدارس، و انجام اقدامات و توصیه‌های بهداشتی و زیست محیطی به شهروندان جهت کاهش و تعدیل اثرات منفی آلودگی هوا در استان بوده است.

وی اظهار داشت: اقداماتی مانند پیش بینی به موقع و تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا و ارائه توصیه‌های بهداشتی و زیست محیطی به شهروندان، تحقق حقابه های زیست محیطی، اقدامات مقابله‌ای با خشکسالی، حفظ پوشش گیاهی و جنگلی، اجرای قانون هوای پاک با تأکید بر موارد ۲۲ و ۲۷ قانون هوای پاک در خصوص افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد کمربند سبز شهری و اجرای موارد تأکید در سند مقابله با گرد و غبار استان می‌توانند تعدیل کننده اثرات آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار در استان لرستان باشند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت حفظ محیط زیست، خواستار هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی در انجام تکالیف قانونی برای مقابله با پدیده گرد و غبار شد.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=7998

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.