• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
10
"دودوک" در فهرست پراکنش حیات‎وحش لرستان ثبت شد

پرنده شکاری “دودوک” مهمان دائم حیات وحش لرستان شد

  • کد خبر : 458
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
پرنده شکاری “دودوک” مهمان دائم حیات وحش لرستان شد
معاون فنی اداره حفاظت محیط زیست لرستان گفت: برای نخستین بار گونه پرنده "دودوک" در فهرست پراکنش حیات‎وحش لرستان این استان ثبت شد.

نبی اله قائدرحمتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: گونه پرنده “دودوک” در حوالی مله کوه در حوزه شهرستان رومشکان،مشاهده و پس از ارسال تصویر و شناسایی ، برای نخستین بار دراین منطقه به صورت مستند ثبت و رکورد شد.

وی افزود: با گزارش این گونه برای اولین بار در استان لرستان به نظر می رسد منطقه پراکنش این گونه گسترده تر از تصورات قبلی باشد.
پرنده شکاری “دودوک” مهمان دائم حیات وحش لرستان شد
قائدرحمتی در خصوص این پرنده و زیستگاه آن گفت: دودوک پرنده‌ای است صحرایی و مهاجر عابر، گاهی برای مدت کمی نیز مقیم می‌شود. این پرنده در پایه درختان کوچک صحرایی و بوته‌زار لانه می‌سازد. در مناطق شبه صحرایی، مناطق شنی، و در کنار آبدان‌ ها دیده می‌شود و در بیابان ‌ها و دشت‌ های نیمه بیابانی و نیمه خشک نیز زندگی می‌کند.

وی اظهار داشت:در ۲ فصل بهار و پاییز به زیستگاه ها و سرزمین ‌های اطراف خود مهاجرت می‌کند. طول بدن تقریبا ۲۳ سانتیمتر، رنگ سطح پشتی خاکستری، گلو و بالش بطور کلی خاکستری که کم‌کم رو به آبی کم‌رنگ می‌رود در ناحیه سر تا گردن خطوط سیاه‌ و سفید بر روی چشمان تا نهایت گردن ادامه دارد.
بال ‌هایش خاکستری سیر، که در سطح شکمی کمرنگ ‌تر و در پهلوها رگه ‌های مشخص ‌تری دارد. اطراف بال ‌ها سیاه ‌رنگ که هنگام پرواز به خوبی نمایان می‌شود. منقاری بلند و خمیده دارد. معمولاً جفت ‌جفت و گاهی هم در مجموعات چندتائی نیز دیده می‌شوند.

این پرنده در فصل بهار برای جفت ‌گیری و تخم‌ گذاری به بوته‌ زارهای نیمه بیابانی و سرزمین ‌های گرمی که پوشیده از گیاهان بوته ‌ای است پرواز می‌کند.
دودوئک ماده دو تخم می‌گذارد و هر دو نر و ماده به نوبت روی تخم ‌ها و در لانه‌ای که به روی زمین و در میان بوته ‌ها ساخته ‌اند می‌خوابند. جوجه‌ ها بعد ۱۸ تا ۲۱ روز از تخم بیرون می‌آیند. معمولاً از راه خوردن حشرات و خزندگان تغذیه می‌کند.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=458

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.