• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
8
خرم-زال یا گرانزال؛یادداشت آزاد

گرانترین آزادراه در فقیرترین استان کشور

  • کد خبر : 308
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲:۳۱
گرانترین آزادراه در فقیرترین استان کشور
با افزایش عوارض گرانترین آزادراه کشور از اول شهریور 98 باید اسم این مسیر را از خرم-زال به گران-زال تغییر داد.

سال 89 بود که آزادراه خرم‎آباد به پل‎زال به عنوان مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور بهره‎برداری شد و به دلیل عوارض بالایی که برای عبور از این آزادراه برای خودروها تعیین شد در صدر گرانترین آزادراه کشور نام گرفت.

به گزارش ایرنا، آزادراه خرم آباد پل زال در حد فاصل ۲ شهر خرم آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ کیلومتر قرار گرفته که با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد – پلدختر – اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در ۱۱ آبان سال ۸۹ به بهره برداری رسید.
ساخت این آزادراه حدود ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ۵۰ درصد آن توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده که گفته می شود سهم دولت پس از پنج سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت داده شده و در اظهار نظرهایی عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه از ۱۸ سال تا ۳۰ سال پس از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد گرفت.
آزادراهی که به صورت چهار خطه با عرضی در حدود ۲۶ متر احداث شده در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی خرم آباد آغاز شده و در ۳.۵ کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود ۶۰ کیلومتری شهر اندیمشک خاتمه می یابد.
عوارض این آزادراه از ابتدای بهره برداری خبرساز شد و عده ای در این خصوص گلایه داشتند و امروز نیز با گذشت حدود هشت سال از این بهره برداری، عوارض آزادراه خرم زال همچنان خبرساز و نارضایتی برخی مردم استان های لرستان و خوزستان را به همراه داشته است.

آخرین بار نرخ عوارض دریافتی از خودروها در آزاد راه ۱۰۴ کیلومتری خرم آباد – پل زال از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ افزایش یافت.

عوارض دریافتی از خودروهای سواری از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان، وانت از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان، خاور از ۲۸ به ۳۰ هزار تومان، اتوبوس و ۲ محور از ۳۲ به ۳۵ هزار تومان، تریلی از ۵۰ به ۵۵ هزار تومان، مینی بوس از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان و کامیون سه محور از ۳۸ به ۴۵ هزار تومان افزایش یافت.

نرخ عوارض تانکر نیز تا پیش از ابلاغیه جدید مشابه نرخ تریلی بود که از ۲۲ اردیبهشت پارسال ۶۰ هزار تومان اعلام شد.

امسال نیز نرخ عوارض جدید برای ابتدای شهریور ماه ۹۸اعمال می شود که در این راستا عوارض دریافتی از خودروی سواری از ۱۵ هزار به ۱۸ هزار تومان، مینی بوس از ۳۰ به ۳۱، وانت از ۳۰ به ۳۵، اتوبوس از ۳۵ به ۳۶، سه محور از ۴۵ به ۵۵ و تریلی از ۵۵ به ۶۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.
مردم لرستان و خوزستان به ویژه شهرهای خرم آباد، پلدختر، اندیمشک و دزفول به دلیل همزبانی و نزدیکی فرهنگ های بومی به یکدیگر، از دیرباز دارای مراودات اقتصادی و خانوادگی بوده اند که با توجه به رفت و آمدهای به نسبت زیاد لرستان و خوزستان، احداث این آزادراه نویدی بود بر کاهش حجم تصادفات و رفاه مردم که البته این مهم محقق و آزاد راه خرم زال علاوه بر انتفاع مردم لرستان، به شاهرگ حیاتی ترانزیتی کشور تبدیل شد.
شاهراهی که برخی اعتقاد دارند مبلغ بالای عوارض آن موجب فرار رانندگان از این مسیر می شود که این امر منجر به افزایش تصادفات در محور قدیم شده است.

امروزه با توجه به وقوع سیل ویرانگر در جاده خرم آباد – پلدختر، حجم خودروهای عبوری از گلوگاه ترانزیتی شمال – جنوب افزایش یافته و افزایش عوارض این مسیر موجب اعتراض تعداد بیشتری از مسافران و رانندگان شده است.

برخی نیز معتقد هستند خدمات بین راهی در این آزادراه گران همطراز با مبالغ عوارض دریافتی نیست و اکنون تنها با یک مجتمع نمی توان پاسخگوی نیاز مسافران از جمله شرایط بهداشتی بود.

عبور روزانه حدود ۱۳ هزار خودرو در آزادراه خرم آباد – پل زال
رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد – پل زال در این خصوص به ایرنا گفت: ترافیک روزانه این محور متغییر است اما در ماه جاری روزانه به طور متوسط حدود ۱۳ هزار وسیله نقلیه بوده است.
عبدالرضا دستمالچی با اشاره به هزینه کردبخش خصوصی در این طرح گفت: با توجه به حجم بالای ترافیک و هزینه های نگهداری و تعمیر ، عوارض آزادراه طوری محاسبه می شود که بخش خصوصی متضرر نشود.
وی بدون اشاره به میزان درآمد سالانه از محل عوارض آزادراه نیز گفت: طبق قانون ۲۵ درصد عوارض دریافت شده باید صرف نگهداری آزادراه شود اما در زمان حاضر شرکت بهره بردار، ۳۵ درصد عوارض های دریافتی را برای نگهداری آزادراه هزینه می کند  و در ماه گذشته چهار میلیارد تومان برای نگهداری  آزادراه هزینه شده است.

وی با بیان اینکه نگهداری و تعمیر آزاد راه به طور دائم انجام می شود افزود: مقایسه نرخ عوارض آزادراه خرم آباد – پل زال با برخی از عوارضی های کشور درست نیست چرا که این عوارضی ها از مرحله بهره برداری خارج شده اند و عوارض آنها کسب سرمایه جایگزین است.

افزایش عوارض آزادراهی با تاییدیه وزارت راه و شهرسازی است
رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد – پل زال گفت: افزایش عوارض آزادراه ها با تاییدیه و ابلاغ کتبی دفتر سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی است.
دستمالچی افزود: در حالی که مقرر شده عوارض آزادراهی کشور سالانه افزایش یابد اما افزایش نرخ عوارض آزادراه خرم زال که باید بهار امسال انجام شد از ابتدای شهریور اعمال می شود.
وی تصریح کرد: کارگروهی در این راستا تشکیل می شود که شرکت های بهره بردار یک عضو آن هستند و پیشنهاد خود در خصوص افزایش نرخ را ارائه می دهند.
وی  افزود: تنها ۱۰۴ کیلومتر از آزادراه خرم آباد – پل زال در حوزه استحفاظی لرستان و بقیه آزاد راه واقع در استان خوزستان و حوزه استحفاظی اندیمشک است که بهره بردار عوارض آن شرکت دیگری است و ارتباطی به شرکت بهره بردار خرم آباد – پل زال ندارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ عوارض فرمول خاصی ندارد ادامه داد: این قیمت ها بر اساس هزینه های نگهداری و استهلاک سرمایه محاسبه و اعمال می شوند که البته برای رفاه مردم و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی قیمت عوارض اتوبوس و مینی بوس تنها یکهزار تومان افزایش یافته است.

۲ مجتمع بین راهی برای خرم زال کافی است/بهره برداری از مجتمع دوم تا پایان سال

رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد – پل زال  در رابطه با برخی نارضایتی ها در خصوص ارائه خدمات رفاهی بین راهی گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده ساخت ۱۰۴ کیلومتر آزادراه و احداث ۲ مجتمع خدمات رفاهی را متعهد شده ایم.

دستمالچی تصریح کرد: استاندارد ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی در فواصل ۵۰ کیلومتری است و در غیر اینصورت و با فاصله کمتر به صرفه اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: در این راستا یک مجتمع در کیلومتر ۵۰ این آزادراه احداث و بهره برداری شده و مجتمع دوم نیز تا پایال امسال افتتاح می شود.

وی گفت: در مواقعی از سال به ویژه هنگام پیاده روی اربعین این مجتمع خدماتی با ازدحام مراجعان مواجه شده که به همین منظور قسمت هایی از ان توسعه داده و ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز به ان اضافه شده است.

بدون شک مردم ورسانه ها خدمات این آزادراه و اهمیت ان را کتمان نمی کنند و واقف هستند برای ساخت و نگهداری این شاهکار عظیم مهندسی در دل کوه چه هزینه هایی صورت گرفته اما باید توجه داشت رفاه  و رضایت مردم تا جایی که امکان دارد در دستور کار قرار بگیرد چراکه افزایش نرخ عوارض، موجب گرایش رانندگان به ویژه رانندگان خودروهای سنگین به محور قدیم پلدختر و افزایش تصادفات می شود.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=308

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.