• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
9

گفت و گو با رئیس اداره ارشاد اسلامی شهر دورود

  • کد خبر : 4551
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
گفت و گو با رئیس اداره ارشاد اسلامی شهر دورود
امروز به بهانه فضای مجازی و نحوه مدیریت آن با رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان دورود سیدموسی موسوی به گفت و گو پرداخته ایم که در سطور زیر این مصاحبه را می خوانید.

فضای مجازی با آمدنش فرهنگ استفاده ی خود را به همراه نداشت.فضای مجازی امروزی را می شود به تلفن های ثابت قدیم تشبیه کرد که بسیاری این تلفن ها را وسیله آزار و اذیت و تسویه حساب های شخصی قرار می دادند و یا با آن منازعات خود را انجام می دادند.امروز به بهانه فضای مجازی و نحوه مدیریت آن با رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان دورود سیدموسی موسوی به گفت و گو پرداخته ایم که در سطور زیر این مصاحبه را می خوانید.
از نظر شما خبرنگاری چه تعریفی دارد؟
خبرنگاری یک رسالت است که باید قبل از ورود به آن قسم بخورید. مثل وکالت و طبابت. هرچند این شغل در نظر عده ای بی مقدار شده که امروزه هر فردی بدون داشتن مدرک و مجوز و با هر منش، سواد و طرز فکری یک شبه وارد و خارج می شود ، اما باید دانست که این کار یک رسالت مقدس و الهی است.
خبرنگاران با قلم و چشم و زبانشان هر دقیقه جامعه را رصد می کنند و مشکلات جامعه و مردم را به گوش امیران، فرماندهان و دولتمردان می رسانند و از حق دفاع می کنند و دفاع از حق کمتر از شهادت نیست.
🔺چرا خبرنگاری را یک رسالت مقدس می دانند؟

خداوند متعال به قلم و آنچه می نویسند قسم می خورد. یعنی ارزش نوشته هایی که برای آدمی علم، آگاهی، معرفت و ایمان بیاورد بالاست.
آیا رسانه های ما این ارزش را درک می کنند؟ آیا از نوشته هایی که خبرنگاران و راویان خبر می نویسند نون در نمی آورند؟ آیا اخاذی نمی کنند؟
اصحاب رسانه چقدر بعنوان نویسنده مقید به این آیه هستند ؟ . چقدر از نوشته هایمان لذت می بریم ؟ چقدر از خبرنگار بودنتان لذت می برید؟
🔺ما امروزه شاهد هستیم که خیلی از فعالین و خبرنگاران در برابر تذکرات قانونی مقاومت می کنند.دلیل این عدم تمکین در برابر قانون چیست؟

🔹برخی از خبرنگاران وقتی به آنها تذکر قانونی داده می شود بجای تمکین به قانون جبهه گیری می کنند و با تحریف تذکرات قانونی به نفع خود افکار جامعه را به جای دیگری منحرف می نمایند ! این افراد فکر می کنند که خودشان عقل کل هستند و مردم قدرت قضاوت ندارند در حالی که اینگونه نیست.
معمولاً دوستان زمانی که قوانین را به نفع خود ببینند آن را می پذیرند ولی همین که قانون در مواردی با رفتار آنها مغایرت داشته باشد شروع به تخریب می‌کنند و یا خواسته غیرقانونی داشته باشند که امکان اجرای آن از نظر قانون برای مدیر میسر نباشد فضای مجازی را برای تسویه حساب ها و تحت فشار قرار دادن مدیر یا مسئول مربوطه بهترین جا می‌دانند و با ارسال اکاذیب اقدام به تخریب می نمایند.
متاسفانه فضای مجازی توسط عده ای به فضای تسویه حساب بدل شده بود که تا حد زیادی جلوی این ناهنجاری ها را با همکاری پلیس فتا گرفتیم.

🔺پیام شما به این افراد که که در فضای مجازی به دنبال سواستفاده هستند،چیست؟

🔹من بارها به این افراد به صورت محترمانه و دوستانه تذکر داده ام. پیام من به این افراد اینست که به جایگاه خود احترام بگذارید کثیفش نکنید،زردش نکنید،بی اعتبارش نکنید، قلم نشکنید و احترام قلم خود را نگه دارید و بجای تقابل با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان حامی و متولی قانونی اصحاب رسانه راه تعامل و تمکین به قانون را در پیش بگیرید .
🔺از نظر شما خبرنگار حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟
🔹خبرنگار حرفه ای اول قانونمدار است/ دوم حقوقدان است/ سوم برای توسعه کشورش قلم می زند/ چهارم برای دفاع از دینش می نویسد/ پنجم برای رفاه مردمش حرکت می کند . دفاع از ارزش ها و حق لازمه خبرنگاری است / ششم در پیشرفت کشورش سهیم است / هفتم خدمات مسئولین را بدون چشم داشتی به سمع و نظر مردم می رساند.

🔺چه توصیه ای به خبرنگاران دارید؟

🔹ضمن تمکین به قانون و انتشار خدمات صادق دولتمردان نسبت به نقد مشکلات از هیچ مقامی نهراسید چون ما مسئولین باید خادم مردم و پاسخگوی مطالبات به حق آنها باشیم و شما بعنوان راویان و ناظران و خبرنگارن باید از ما مسئولین سئوال کنید و رصد کنید تا حقی ضایع نشود .ممکن است در این راه نا ملایماتی هم باشد اما اگر کاردرست و قانونی و از روی عشق باشد خدا با توست.

🔺حال چگونه خبرنگار سالمی باشیم؟

🔹سلامت در خبرنگاری الفبای کار این حرفه است که در کنار تخصص و علم و تجربه قرار می گیرد. خبرنگاران بدون سلامت به مفسدان کوچک و گاهی بزرگ و تاثیر گذار تبدیل می شوند که متاسفانه گاهی در لباس نماینده مردم یا مسئول دیده می شوند.اگر بخواهید خبرنگار سالمی باشید ابتدا توکل و ایمان به خدا داشته باشید و از هیچ غیری غیر از خدا نباید بترسی.
پول ، مقام، کارت، بن و هدیه برای تو بسیار بی ارزش خواهند بود چون تو بالاترین و ارزشمندترین شغل و حرفه را در اختیار داری که همانند رسالت جایگاه ویژه ای دارد.
خبرنگار سالم نباید حتی در زندگی خصوصی خطا داشته باشد.
قبل از هرچیز قانونمند باشید
بدهکار خلق و ملت نباشید
حق الناس نداشته باشید
چک برگشتی نداشته باشید
درست رانندگی کنید
با ادب و با محبت و مهربان باشید
هیچ کس را دشمن خود فرض نکنید
با هیچ کس قهر نکنید
افتاده باشید
دست و دلباز باشید
اعتماد به نفس داشته باشید
عاشق شغل و حرفه تان باشید
تمیز باشید
قضاوت نکنید
متعهد به هیچ حزب و گروه و دسته ای نباشید
خوب بخورید و ورزش کنید
همیشه آماده سفر باشید و نترسید

خبرنگاران سالم شفاف هستند و در اتاق شیشه ای زندگی می کنند اما اسرار خصوصی دیگران را نگه می دارند

خبرنگاران سالم درست کار می کنند و اگر به درآمد نیازداشتند با شرف و قانونی خدمات رسانه ای ارائه می کنند
خبرنگار سالمی باشیم حتی اگر همکارانتان بر شما تاختند و حسادت کردند و از افکار و رفتارتان گلایه مند بودند چون اهل بخیه نبودید و آزاد نقد می کنید نشان از موفقیت شماست.
ناراحت نشوید
تحمل کنید
صبر کنید
الله مع الصابرین
کم نگذارید
ویل للمطففین

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=4551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.