• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
11

۲۵۰۰ چشمه لرستان خشک شد

  • کد خبر : 6126
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
۲۵۰۰ چشمه لرستان خشک شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از خشک شدن دو هزار و ۵۰۰ چشمه این استان به دلیل خشکسالی خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري گهر،  اسفندیار حسنی مقدم در سخنانی گفت: به دلیل خشکسالی ۵۰ درصد از چشمه‌ها یعنی دو هزار و ۵۰۰ دهنه چشمه استان لرستان خشک شده است.

وی عنوان کرد: چنانچه ۱۰ سد کوچک در سطح استان احداث می‌شد می‌توانست یک میلیارد مترمکعب آب را در خود ذخیره کند، در این صورت شاهد خشک شدن رودخانه‌ها نبودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: به دلیل نبود سد برای ذخیره سازی آب در زمان بروز سیل استان لرستان هم از سیل و هم از خشکسالی متحمل آسیب و خسارت می‌شود.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه در پی بروز پدیده خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است از طریق کارهای ترویجی، انجام مصاحبه و میزگرد به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان لرستان در خصوص عدم کشت محصولات آبدوست اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است، تصریح کرد: در این راستا کشت محصولات آبدوست در سال جاری از جمله هندوانه، سیب زمینی و برنج به ترتیب ٣٠، ۲۳ و ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی به لزوم تغییر فرهنگ استفاده از آب تاکید کرد و گفت تجهیز مزارع و باغات به سیستم‌های نوین آبیاری، احداث گلخانه بمنظور افزایش کشت‌های گلخانه‌ی، استفاده از ارقام زراعی با نیاز آبی کمتر، تغییر زمان کشت از بهار به پاییز، کشت نشاء به جای بذر، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، کشت درختان خشکبار که نیاز آبی کمتری دارند می‌تواند در صرفه‌جویی آب کشاورزی مؤثر باشد.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=6126

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.