به گزارش پایگاه خبری گهر  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، ستاد انتخابا کشور در اطلاعیه شماره ۱۳ خود، ضمن اعلام زمان‌بندی، مدارک و شرایط مورد نیاز داوطلبین ثبت‌نام انتخابات شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری، چهار روش ثبت‌نام الکترونیک و حضوری این انتخابات را تشریح کرد.

متن کامل اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره ۱۳
ستاد انتخابات کشور

به آگاهی عموم ملت شریف ایران اسلامی می‌رساند، پیرو اطلاعیه شماره ۴، ثبت نام از داوطلبان عضویت در انتخابات ششمین دوره‌ی شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه مورخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ آغاز و تا ساعت ۱۸:۰۰ روز یکشنبه مورخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ (جمعاً به مدت ۷ روز) ادامه خواهد یافت. داوطلبان گرامی می‌توانند به چهار روش زیر اقدام کنند:

۱. ثبت نام از طریق اپلیکیشن موبایلی (دانلود برنامه ثبت نام از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir) و دریافت پیامک مبنی بر ثبت نام قطعی داوطلب از سرشماره (v.Keshvar)

۲. ثبت نام از طریق نسخه ویندوز و قابل نصب بر روی رایانه (دانلود برنامه ثبت نام از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir) و دریافت پیامک مبنی بر ثبت نام قطعی داوطلب از سرشماره (v.Keshvar)

۳. ثبت نام از طریق دفاتر پیشخوان دولت در شهرها و روستاها و دریافت رسید چاپی ممهور به مُهر آن دفتر و همچنین پیامک مبنی بر ثبت نام قطعی داوطلب از سرشماره (v.Keshvar)

۴. ثبت نام از طریق مراجعه حضوری به بخشداری (از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰) و دریافت رسید ثبت نام.

نکته مهم:
ثبت نام باید با شماره تلفنی (تلفن همراه) انجام شود که شخص داوطلب، مالک آن باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام به شرح زیر است:

۱. ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد

۲. اصل شناسنامه عکس دار و تصویر کلیه صفحات آن

۳. اصل کارت ملی و تصویر آن

۴. اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم و تصویر آن برای مردان

۵. یک (۱) قطعه عکس ۴ × ۳ جدید

۶. داشتن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا ۲۰۰ خانوار

۷. ارائه اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر دیپلم برای شورای روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار

۸. اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

۹. اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری (جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و همچنین رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه) برای برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر.

متذکر می‌گردد به استناد ماده ۳۰ قانون داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

o تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

o حداقل سن ۲۵ سال تمام.

o اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه.

o ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

o کسانی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی شورا را دارا باشند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند، از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

o داشتن سلامت جسمانی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی و سلامت روانی، حسب مورد با گواهی پزشکی قانونی

o اقلیت‌های شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

o اعضای شوراها باید در محدوده بخش حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هر یک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.

همچنین به استناد ماده ۳۲ قانون اشخاص زیر بواسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شوراهای اسلامی محرومند مگر آنکه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در پست‌های زیر شاغل نباشند:

۱- رئیس جمهور و مشاورین و معاونین وی، نمایندگان خبرگان رهبری، وزرا، معاونین و مشاورین آنان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونان و مشاوران رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و معاونین و مشاورین وی، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور و معاونین و مشاورین آنان، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس دیوان محاسبات کشور و معاونین وی، دادستان دیوان محاسبات، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاونین وی، شاغلین نیروهای مسلح، رؤسای سازمان‌ها و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی، دبیر هیأت دولت، رؤسای دفاتر سران سه قوه، رؤسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی، رؤسای دانشگاه‌ها (دولتی و غیردولتی)، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسای کل و مدیران عامل بانک‌ها، رئیس جمعیت هلال احمر و معاونین وی، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، سرپرست بنیاد شهید، سرپرست بنیاد مسکن، سرپرست کمیته امداد امام، رؤسای سازمان‌ها، مدیران عامل شرکت‌های دولتی (مانند شرکت مخابرات، دخانیات …) سرپرست نهضت سواد آموزی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و اعضای هیأت مدیره اتحادیه‌های صنفی و هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، مدیران کل و سرپرستان ادارات کل ستادی مجلس شورای اسلامی، مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسؤولیت آنان به کل کشور تسری دارد از عضویت در شوراهای اسلامی سراسر کشور محرومند مگر آنکه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

۲- استانداران و معاونین و مشاورین آنان، فرمانداران و معاونین آنان، شهرداران و معاونین آنان، بخشداران، مدیران کل ادارات استانداری، مدیران کل، سرپرستان ادارات کل، معاونین ادارات کل، دادستان‌ها، دادیارها، باز پرس‌ها، قضات، رؤسای دانشگاه‌ها (دولتی و غیر دولتی) و رؤسای شعب آنها، رؤسای بانک‌ها، رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی، رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی، رئیس و اعضای هیأت مدیره اتاق اصناف ایران، رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی کشاورزی، رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان نظام پرستاری، رئیس و اعضای هیأت مدیره کانون وکلا، رؤسا، سرپرستان و معاونین سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می‌نمایند و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستان استان، شهرستان و بخش به ترتیب جهت عضویت در شوراهای اسلامی واقع در محدوده استان، شهرستان و بخش محرومند مگر آنکه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

۳- شهرداران، مدیران مناطق شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته و دهیاران از عضویت در شورای اسلامی شهر و روستای محل خدمت محرومند مگر آنکه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

۴- اعضای شوراهای اسلامی و شاغلان شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته و همچنین دهیاران و شاغلان دهیاری در طول مدت عضویت در شورای اسلامی نمی‌توانند در مسئولیت‌های مذکور در این ماده مشغول به کار شوند.

ستاد انتخابات کشور