• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
6
رئیس ستاد انتخابات کشور

انتخابات الکترونیک شوراهای اسلامی در ۲۴ مرکز استان و ۸ شهر

  • کد خبر : 5878
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
انتخابات الکترونیک شوراهای اسلامی در ۲۴ مرکز استان و ۸ شهر
رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: انتخابات الکترونیک شوراهای اسلامی در ۲۴ مرکز استان و ۸ شهر انجام می‌شود. در این خصوص با هیئت مرکزی نظارت شوراها به توافق رسیده‌ایم.

به گزارش پايگاه خبري گهر، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر شامل ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد، ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند.

وی ادامه داد: رأی اولی‌های ما در این دوره یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر هستند که به تفکیک جنسیت، ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر زن هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: کلیه اقلام انتخاباتی به استان‌ها اعم از صندوق‌های الکترونیک و صندوق‌های غیرالکترونیک، سایر اقلام و دستگاه‌های احراز هویت ارسال شده است.

وی در خصوص واکسیناسیون عوامل انتخابات گفت: در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها عوامل انتخابات به تعداد ۵۵۰۰ نفر واکسیناسیون در دوز اول انجام شده است. در خصوص واکسیناسیون کارگزاران انتخابات که مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا بود، قرار بود از طریق وزارت بهداشت و با استفاده از واکسن ایرانی، این کار انجام شود. به ما قول داده‌اند که امروز در کمیته اخلاق این مجوز داده شود بنابراین منتظر هستیم تا این کار انجام شود.

عرف همچنین از ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی انتخابات به نامزدها و سایر ستادها خبر داد و گفت: دستورالعمل تبلیغات در فضای مجازی و غیرمجازی تهیه و ابلاغ شده است.

وی گفت: با همکاری وزارت امور خارجه در خارج از کشور ۱۳۱ حوزه در سراسر دنیا کار رأی‌گیری از هموطنان در خارج از کشور را انجام خواهند داد. بیش از ۴۵۰ صندوق در نمایندگی‌های سراسر کشور خواهیم داشت.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: انتخابات الکترونیک شوراهای اسلامی در ۲۴ مرکز استان و ۸ شهر انجام می‌شود. در این خصوص با هیئت مرکزی نظارت شوراها به توافق رسیده‌ایم.

عرف تأکید کرد: انتشار آگهی اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، مجلس شورای اسلامی و خبرگان به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است و نامزدها در مرحله تبلیغات هستند.

وی افزود: تا بیست و ششم خرداد ماه تبلیغات مجاز است. خواهش می‌کنم نامزدها و ستادها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. ۲۷ خرداد سکوت داریم و ۲۸ خرداد انتخابات برگزار خواهد شد.

عرف در پاسخ به سوالی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تمهیدات ستاد انتخابات برای افزایش مشارکت گفت: ما از مهر ماه کار خود را برای تمهیدات انتخابات ۱۴۰۰ آغاز کردیم و این تمهیدات بعد از صدور حکم اعضای ستاد به صورت جدی آغاز شد.

وی گفت: من ۱۲ جلسه به شکل ویدئو کنفرانس با همه روسای ستادهای انتخابات کشور داشتم. ۶ جلسه نیز با احزاب سیاسی جلسه داشتیم. وزیر کشور جلسه‌ای با استانداران و فعالین سیاسی داشت. تمام تلاش وزارت کشور این بود که همه گروه‌های مرجع فعال شوند تا انتخابات پرشوری را برگزار کنیم.

تا الان مساله ضدامنیتی در ارتباط با انتخابات نداشته‌ایم

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ستاد امنیت انتخابات در کنار ستاد انتخابات کشور کار خود را انجام دادند و جلسات مستمری را با شورای امنیت کشور داشتند. تا الان مساله ضدامنیتی در ارتباط با انتخابات نداشته‌ایم و با امنیت کامل انتخابات را برگزار می‌کنیم.

در مورد عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی نگران هستیم

عرف در خصوص تخلفات انتخاباتی در ایام تبلیغات گفت: عناوین تخلفات انتخاباتی اعم از زمان تبلیغات و روز رای‌گیری در قانون تصریح شده است. بازرسی وزارت کشور فعال است و ستاد پیشگیری قوه قضائیه هم فعال است. آنچه ما دل نگرانی داریم بحث پروتکل‌های بهداشتی است که قرار شد تذکراتی به ستادهای انتخاباتی نامزدها داده شود.

وی گفت: به عنوان مثال، دیروز در همدان ستاد یکی از نامزدها اصرار داشتند در نقطه‌ای از شهر تجمعی صورت بگیرد اما فرمانداری و شورای تامین به دلیل رعایت پروتکل‌ها مخالفت کردند و گفتند در محل مصلا و ورزشگاه برگزار کنید.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌بینی‌ها برای میزان مشارکت گفت: یکی از فرض‌های همیشگی ما انتخابات مرحله دوم است. ما تعرفه‌های لازم را بدین منظور چاپ کردیم و شعب آمادگی این را دارند که اگر انتخابات به مرحله دوم رفت، جمعه بعد انتخابات را برگزار کنیم.

ستاد انتخابات برآورد دقیقی از میزان مشارکت در انتخابات انجام خواهد داد

عرف گفت: بخشی از نظرسنجی‌ها از مشارکت ۳۷ درصدی و بخشی از مشارکت ۴۷ درصدی خبر می‌دهند. دلیل این اختلاف، جامعه آماری این مراکز است. قصد داریم که یک برآورد دقیق در ستاد انتخابات کشور داشته باشیم و فردا در این خصوص جلسه‌ای با مراکز نظرسنجی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات شوراها و حوزه‌هایی که به حدنصاب نرسیده است، گفت: در آخرین بررسی ما، ۷ شهر در کشور بود که تعداد نامزدهای شورای شهر آن به حد نصاب نرسیده است که با تمهیدات انجام شده، به حد نصاب خواهند رسید.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=5878

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.