• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
8
سیاه بختی باغات انجیر سیاه پلدختر

انجیر سیاه پلدختر در یک قدمی مرگ دایمی

  • کد خبر : 342
  • ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
انجیر سیاه پلدختر در یک قدمی مرگ دایمی
محصولات کشاورزی و باغی شهرستان پلدختر در استان لرستان را بیش از هر چیزی بانام «انجیر سیاه» می‌شناسند، انجیری که به‌واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع انجیری راهی بازار می‌شود و خواهان زیادی در سراسر کشور و دنیا دارد.

انجیر سیاه پلدختر در یک قدمی مرگ دایمی

طی سال‌های گذشته کم آبی و برداشت بی رویه آب از رودخانه کشکان و خشکی رودخانه «مادیان رود»، باغات انجیر سیاه پلدختر را در معرض خشکی و نابودی قرار می‌داد و باغداران همواره در هراس بی آبی درختان چندین ساله خود بودند.

اما امسال بارش‌های شدید باران سیلابی مخرب را رقم زد که باغات انجیر سیاه پلدختر را نیز از خسارات خود بی نصیب نگذاشت؛ باغات انجیر سیاه حاشیه رودخانه کشکان این بار به گل نشستند تا تیره روزی محصول انجیر سیاه پلدختر به عنوان یکی از تولیدات ویژه لرستان همچنان استمرار داشته باشد؛ یک بار خشکسالی و بار دیگر سیلاب معیشت باغداران پلدختری را مورد تهدید قرار می‌دهد.

بسیاری از دستگاه‌های پمپاژ آب حاشیه رودخانه کشکان که باغات و مزارع پلدختر را سیراب می‌کرد همراه با سیلاب و در جریان آب‌های خروشان کشکان از بین رفتند و گل و لای به جا مانده از سیل باغات انجیر را تحت سیطره خود درآورده است.

انجیر سیاه پلدختر

انجیر سیاه پلدختر

سیلاب باغات انجیر پلدختر را از بین برد

یکی از باغداران پلدختری در سخنانی، اظهار داشت: من هزار و ۵۰۰ درخت انجیر دارم که در جریان سیلاب بیش از ۵۰۰ درخت از آنها از بین رفت و آب آنها را با خود برد.

ی، گفت: در حال حاضر یک متر ماسه در باغ من وجود دارد، درختان باغم خشک شده اند و ما هم هر کاری می کنیم تجهیزاتی وجود ندارد که این ماسه ها را از باغ تخلیه کنیم.

یکی دیگر از باغداران پلدختری در سخنانی اظهار داشت: مبالغی که برای جبران خسارت باغات تعیین شده برای هیچ کشاور و باغدار خسارت دیده ای کافی نیست.

وی، گفت: ما انتظار داریم که تسهیلات پیش بینی شده در این زمینه افزایش پیدا کند.

۳۰۰ هکتار از باغات انجیر به طور ۱۰۰ درصدی از بین رفت

علی ولی پور مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر در این رابطه با بیان اینکه قطب تولید انجیر سیاه کشور است، اظهار داشت: سطح زیر کشت باغات انجیر پلدختر هزار و ۸۰۰ هکتار است.

وی با بیان اینکه میانگین تولید انجیر سیاه در شهرستان پلدختر ۱۷ تن در هکتار است، عنوان کرد: پیش بینی می شود که امسال ۲۴ هزار تن انجیر سیاه روانه بازار شود.

مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی پلدختر، گفت: متاسفانه ۳۰۰ هکتار از باغات انجیر پلدختر در جریان سیلاب به طور ۱۰۰ درصد از بین رفت.

بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی پلدختر، پیش بینی می شد که از سطح باغات پلدختر ۲۴ هزار تن انجیر سیاه روانه بازار شود اما وقوع سیلاب موجب کاهش ۲۰ درصدی تولید انجیر سیاه در شهرستان پلدختر شده است.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.