• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7
حقیقت ماجرای لردگان چیست؟

ایدز در روستای چنارمحمود لردگان چگونه شیوع یافت

  • کد خبر : 658
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
ایدز در روستای چنارمحمود لردگان چگونه شیوع یافت
روستای چنار محمود لردگان این روزها به خاطر ابتلای برخی از ساکنین آن به صدر اخبار کشور رسیده است. از سویی اهالی روستا مدعا هستند که بر اثر استفاده سرنگ مشترک مبتلا شده اند ولی وزارت بهداشت ادعایی دیگر دارند.

روستای چنار محمود لردگان این روزها به خاطر ابتلای برخی از ساکنین آن به صدر اخبار کشور رسیده است. از سویی اهالی روستا مدعا هستند که بر اثر استفاده سرنگ مشترک مبتلا شده اند ولی وزارت بهداشت ادعایی دیگر دارند.

اظهارات مردم کاملا بی ربط می باشد

به نقل از گهرخبر و به گزارش آفتاب‌نیوز؛ به گفته یک منبع آگاه صبح امروز- چهارشنبه 10 مهرماه- جلسه‌ای به منظور بررسی بیشتر در این‌خصوص در فرمانداری لردگان با حضور فرماندار، معاون بهداشت و درمان استان و برخی از مسئولان درمانی وشهری استان برپا شده است.

این منبع آگاه افزود: برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دوماه پیش، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که تعدادی از آنها مشکوک به داشتن بیماری اچ ای وی ایدز هستند. این بیماران به نتیجه این آزمایش اکتفا نکرده و برای اطمینان بیشتر به مراکز درمانی اصفهان و شیراز مراجعه کردند که در آنجا نیز نتیجه مثبت بود.

وی مدعی شد: در حال حاضر رئیس شبکه بهداشت این روستا در بازداشت بوده و اهالی آن نیز صبح امروز جلوی ساختمان مرکز بهداشت این روستا و فرمانداری لوردگان تجمع کرده و دست به اعتراض زده‌اند. مردم معترض شیشه‌های ساختمان شبکه بهداشت روستا را شکستند.

برخی از اهالی روستا احتمال آلوده بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری دیابت را دلیل این اتفاق می‌دانند.

یک منبع آگاه گفت: تیم درمان در حال بررسی این ویروس است و تا نتیجه بررسی‌ها اعلام نشود در این باره نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت نیز در واکنش به شیوع ویروسی ناشناخته در روستای چنار محمود گفت: وزارت بهداشت گزارش لازم را دارد، ولی از آن‌جهت که مربوط به اخلاق پزشکی است، نمی‌توانیم با رسانه‌ها در میان بگذاریم. این ادعا تا حدی واهی است؛ فعلا نیاز به بررسی دارد و در صورت لزوم وزارت بهداشت در این زمینه موضع‌گیری خواهد کرد.

وی اذعان کرد: یک سری از افراد تلاش دارند، مسئولیت این اتفاق را متوجه سازمان یا افرادی کنند. و سوال این است مگر در آن روستا تست دیابت داشته‌ایم؟ در ضمن دیابت کجا چک می‌شود، به طور حتم هرجا این کار صورت گرد، سوزن یک بار مصرف استفاده می‌شود. دو نفر هم اظهار کرده‌اند، برای کمپین فشار خون رفته بودند که مبتلا شده‌اند. حال سوال این است مگر ما در فشار خون از کسی خون می‌گیریم؟

این منبع آگاه گفت: این ماجراهائی که درست شده است، درست نیست. یکی می‌گوید دندانپزشکی رفته‌ایم و ویروس گرفته‌ایم. چطور در کل استان این آمار از بیماری را نداریم؟ در مجموع باید بگویم؛ چون موضوع خلاف اخلاق پزشکی است، ما نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.

ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنارمحمودی به ویروس HIV تائید شد

سیدمرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص ابتلای چندین نفر از اهالی روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به ویروس HIV بر اثر انجام تست دیابت اظهار داشت: خبر ابتلا به ویروس به دلیل تست دیابت درست به نظر نمی‌رسد.

وی مدعی شد؛ بنا بر اطلاع موثق، ابتدا در این روستا کانون خطری مشاهده شده و در راستای اقدامات پیشگیرانه از جمله برای اینکه معلوم شود، میزان آلودگی چه میزان است، آزمایشاتی صورت گرفته است.

ابتلا بر اثرحجامت یا تست دیابت صحت ندارد

وی افزود: این که در اثر حجامت یا تست دیابت ابتلا به این ویروس رخ داده، به نظر نمی‌رسد که صحت داشته باشد و همواره در جریان بیماریابی احتمال پیدا کردن موارد بیشتری وجود دارد.

خاتمی اظهار داشت: خبرهای اولیه حاکی از این است که به دنبال مشاهده یک کانون پرخطر از لحاظ آلودگی، مبادرت به انجام تست در بین جمعی از روستائیان می‌شود و مواردی از ابتلا به دست می‌آید.

وی افزود: امروزه آزمایشات با سرنگ‌های یک‌بار مصرف انجام می‌شود و به نظر نمی‌رسد، اخباری از این دست صحت داشته باشد که به دنبال تست دیابت این اتفاق رخ داده باشد.

خاتمی افزود: لازم است کم و کیف بیشتر این خبر را مقامات بهداشتی کشور و دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به اطلاع مردم برسانند.

تعداد مبتلایان انگشت‌شمار هستند

وی در خصوص آمار تعداد افرادی که به ویروس HIV مبتلا شده‌اند، گفت: آمار را باید مسئولان ذیربط اعلام کنند، اما به نقل از منبع آگاه این آمار تعداد انگشت‌شماری را شامل می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: وقتی چنین بیماریابی می‌شود، ممکن است افرادی علت آن را بر مبنای دیگری حمل کنند که این مساله در جریان نمونه‌گیری اتفاق افتاده است.

وی همچنین در خصوص بازداشت رئیس شبکه بهداشت روستای چنارمحمودی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به نوشته خبرگزاری فارس، محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز درباره کلیپ منتشر شده در فضای مجازی توضیح داد: موضوعات مطرح شده در مورد علل ابتلای تعدادی از سکنه یکی از روستاهای شهرستان لردگان ویروس اچ آی وی به هیچ وجه هیچگونه ارتباطی با تست قند خون و اقدامات غربالگری در منطقه نداشته بررسی های انجام شده در هفته های اخیر در آن منطقه کماکان ادامه دارد و با توجه به قواعد و اصول اخلاق پزشکی اطلاعات خصوصی این افراد به هیچ وجه قابل انتشار نیست.

لذا توصیه می شود رسانه ها از گمانه زنی پرهیز کنند و این نکته را در نظر داشته باشند که ابعاد کلی موضوع برای وزارت بهداشت روشن است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز از مردم خواست ضمن حفظ آرامش و خویشتن‌داری، اخبار مربوط به ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای این استان به ویروس HIV را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند.

دکتر مجید شیرانی با بیان این مطلب، اظهار داشت: از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولین استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.

در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

بنابر اعلام وبدا، شیرانی همچنین، از همه مسئولین، بزرگان و تاثیرگذاران در فضاهای اجتماعی و اصحاب رسانه تقاضا کرد که در حفظ امنیت، حرمت و آرامش مردم و حفظ محرمانگی اطلاعات مردم، دانشگاه علوم پزشکی را همراهی کنند.

یک بهیار بازداشت شد

قوه قضاییه نیز اعلام کرده است، در پی انتشار اخباری مبنی بر آلوده شدن برخی از اهالی یکی از روستاهای شهرستان لردگان به ویروس ایدز به دنبال استفاده از سرنگ آلوده توسط بهیار خانه بهداشت، احمدرضا بهرامی رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، گفت: امروز جلسه شورای تامین استان چهارمحال و بختیاری در رابطه با این موضوع برگزار خواهد شد و آخرین اقدامات در این جلسه ارزیابی خواهد شد.

بهرامی تصریح کرد: برخی ادعا دارند که یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است در زمانی که برای انجام آزمایشات از آن‌ها خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده است که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد.

در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده است و دستگاه قضایی با پیگری‌های خاص و فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده است و سایر مسئولان نیز در حال پیگیری موضوع جهت کشف منشاء موضوع هستند.

توضیحات نماینده لردگان

محمد خالدی سردشتی، نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص تجمع مردم روستای چنارمحمودی از توابع لردگان استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به ابتلای افرادی به ویروسی ناشناخته در پی استفاده از سرنگ آلوده بیان کرد: چند روز پیش گزارشات مشکوکی در این روستا دیده شد و بنده شخصا با وزیر در این زمینه صحبت کردم و قرار شد بازرس ویژه برای بررسی بیشتر به منطقه اعزام شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تمام بخش‌های استان و مجمع نمایندگان درگیر این موضوع هستند و جلسات مکرری از هفته گذشته تاکنون در این زمینه برگزار شده و گزارشات ضد و نقیضی در این خصوص ارائه شده است.

در برخی از گزارشات بیان شده که افراد مبتلا به ویروس مشکوکی هستند. آزمایش‌های مختلف نتایج متفاوتی داشته است. ما این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنیم. مردم باید آرامش خود را حفظ کنند. از بعد کارشناسی و علمی باید به طور دقیق آزمایش‌ها بررسی شود و اگر به قطعیت برسیم به اطلاع مردم خواهیم رساند.

تاکنون گزارشات دقیق نیست و جواب قطعی داده نشده است. پس از جمع‌آوری تمامی گزارش‌ها می‌توان پاسخ قطعی داد که ابتلای افراد به چه ویروسی است. تاکنون گزارشات ضد و نقیض بوده اما موارد مشکوک نیز دیده شده است. زمانی که به قطعیت برسیم موضوع را از مراجع رسمی اعلام می‌کنیم.

نماینده مجلس: اعتیاد باعث شیوع ایدز در روستا شده

محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به خبرگزاری فارس گفته است: بر اساس اطلاعات رسیده این روستا حدد 1800 نفر جمعیت دارد و متاسفانه به دلیل وضعیت نابسامان معیشتی 240 نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند که از این تعداد نیز 20 نفر معتاد تزریقی هستند.

همین موضوع باعث شیوع بیماری ایدز در روستای (چنار محمودی) لردگان شده است و تنها 26 نفر از اهالی این روستا به ایدز مبتلا شده‌اند.

وی در خصوص بازداشت بهورز منطقه توضیح داد:‌ این فرد به دنبال بیماریابی بوده است و شجاعت این کار را داشته که به شناسایی بیماران بپردازد و گزارشات خود را به مراجع بالاتر اعلام کند.

باید این حس اعتماد و همکاری در بین مردم کشور ایجاد شود تا متخصصان نیز بتوانند با بیمار یابی برنامه‌ریزی دقیقی برای نظام سلامت کشور داشته باشند. ما تاکنون تنها توانسته‌ایم 42 درصد از مردم کشور را در حوزه بیماری‌های واگیر بیماریابی کنیم که این کار نیازمند همکاری مردم و سازمان‌ها است.

قربانی با بیان اینکه رسانه‌ها در موضوع اخیر باید به دنبال تزریق آرامش به جامعه باشند، گفت: در این زمینه لازم است مراجع قضایی اقدام لازم را برای رسیدگی به وضعیت فرد بازداشت شده انجام دهند. مبتلایان در گروه سنی نوزاد تا بزرگسال قرار دارند.

اظهارات فرماندار لردگان

فرماندار لردگان گفت: دستگاه‌های امنیتی و قضایی با جدیت با مقصران احتمالی انتشار ویروس ایدز در روستای چنار محمودی برخورد خواهند کرد.

نامه وزیر بهداشت به وزیر دادگستری درباره ماجرای ایدز در لردگان: کانون آلودگی، معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شده

وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر دادگستری ضمن انتقاد از آنچه که “ورود و بیان مطلب غیرکارشناسانه از سوی یکی از مقامات قضایی استان مربوطه” خواند، رسیدگی سریع به این موضوع و اعاده حیثیت کارمند نظام بهداشتی درمانی را خواستار شد.

سعید نمکی گفته است “جهت حفظ شئونات مردم منطقه به نحو کاملا” محرمانه موضوع پیگیری و با آزمایشات گسترده موارد جدید ردیابی گشت که متاسفانه کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=658

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.