• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
17
مصاحبه ای با محیط بان دورودی برگزیده ملی :

حسن سالاروند محیط بان برگزیده ملی: محیط بانی عشق به محیط زیست است

  • کد خبر : 4155
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
حسن سالاروند محیط بان برگزیده ملی: محیط بانی عشق به محیط زیست است
ظفر پاپی/گهرخبر: امروز ما پای صحبت حسن سالاروند محیط بان 34 ساله ای نشسته ایم که در پاسگاه محیط بانی دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه مشغول به فعالیت است و  در سال 98 به عنوان محیط بان برگزیده ملی از استان لرستان از ایشان تقدیر شده است.

ظفر پاپی/گهرخبر: محیط بانی امروزه یک عشق و علاقه است تا یک شغل. اگر پای صحبت های یک محیط بان بنشینید می بینید خطراتی که یک محیط بان را تهدید می کند بسیار زیاد است. یک محیط بان هم با خطرات محیطی و حیات وحش دست و پنجه نرم می کند و هم با خطرات انسانی مانند شکارچیان غیرمجاز که برای گرفتن یک عکس حاضرند نسل حیات وحش را به انقراض بکشانند.

محیط بانی یک شغل سخت است که مزایای دریافتی آن با زحمت و مرارتی که آنان متحمل می شوند هیچ سنخیتی ندارد. چه در برف و سرما و چه در گرما باید از مجموعه ی خود محافظت کنید حتی اگر به  قیمت جان خود تمام شود.

چه بسیار محیط بانان با وجدانی که در راه حفظ و حراست از این گونه های جانوری و گیاهی جان خود را از دست دادند و یا به دلیل نقص قانون در حمایت از این زحمت کشان به زندان افتادند.

امروز ما پای صحبت حسن سالاروند محیط بان 34 ساله ای نشسته ایم که در پاسگاه محیط بانی دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه مشغول به فعالیت است و  در سال 98 به عنوان محیط بان برگزیده ملی از استان لرستان از ایشان تقدیر شده است.

چندسال سابقه دارید در محیط بانی؟

از سال 1393 به استخدام سازمان حفاظت محیط زیست درآمدم و 6 سال و6 ماه سابقه محیط بانی دارم.

چرا محیط بانی را انتخاب کردید؟

من در رشته محیط زیست تحصیل کرده ام و در حال حاظر دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی محیط زیست می باشم ولی مهم ترین دلیل آن علاقه ایست که به این شغل داشتم.

به نظر شما محیط بانی یک شغل است یا عشق و علاقه؟

به نظر من اگردر شغل محیط بانی علاقه نباشد هرکسی دوام نمی آورد.  محیط بانی شغل نیست، بلکه عشق به محیط زیست است.

حوزه استحفاظی شما شامل چه مکان هایی است و وسعت کل آن چند کیلومتر است؟

منطقه حفاظت شده اشترانکوه هشتاد و یک هزارو ده هکتار وسعت دارد که در برگیرنده شهرستان دورود، ازنا ، الیگودرز و بخشی از منطقه شول آباد است. منطقه تحت حفاظت پاسگاه محیط بانی دریاچه گهر از گردنه پنبه کار تا گردنه تاپله الیگودرز وسعت دارد. به عبارت دیگر کل حوزه آبریز دریاچه گهر و کوه های مشرف به این دریاچه تحت حافظت این پاسگاه قرار دارد.

 

 

شیفت کاری شما به چه صورتی است و در هر شیفت چند نفر هستید؟

شیفت کاری 15 روز کار 15 روز استراحت است. در هرشیفت 2محیط بان مشغول حفظ و حراست از مجموعه تحت حفاظت خود می باشد. که من به همراه همکارم محمود محمدی در شیفت خودمان فعالیت می کنیم.

آیا تعداد نفرات شما پاسخگوی حوزه استحفاظی شما می باشد؟

با این وسعت تعداد نیرو برای منطقه بسیار کم است.

از سختی های کار محیط بانی  بگویید؟ زمستان ها چگونه به گشت می روید و رفت و آمد می کنید؟

با این وسعت تعداد نیرو برای منطقه بسیار کم است

با توجه به علت کوهستانی بودن منطقه و وسعت زیاد آن و شرایطی که منطقه دارد، تمام گشت ها و کنترلها به صورت پیاده است وهر فصلی سختی های خاص خود را دارد. در زمستان برف کوبی، در پاییز باران های شدید و در تابستان گرمای شدید عوامل محیطی ای هستند که ما باید در آن شرایط به انجام وظیفه بپردازیم.

چه خطراتی ممکن است جان یک محیط بان را تهدید کند؟

خطرات بسیاری یک محیط بان را تهدید می کند.  از جمله این تهدید ها می توانم به درگیری وتهدید شکارچیان غیر مجاز، زمین خوارها،  بعضی از عشایر منطقه، وهمچنین خطر سقوط از ارتفاع وسرما زدگی را اشاره کرد.

کار شما چه خوبی هائی دارد؟

خوبی شغل ما آرامشی است که به دور از هیاهوی شهری و در دل طبیعت به دست می آوریم . همچنین استفاده از هوای پاک و آب تمیز و طبیعت بکری که در آن فعالیت می کنیم .

بهترین خاطره شما چیست؟

بهترین خاطرات من به کمک  سایرهمکاران اتفاق می افتد که توانسته ایم یک منطقه امن را برای حفظ حیات گونه های جانوری وگیاهی فراهم کرده ایم. دستگیری تعداد زیادی از شکار چیان غیر مجاز و همچنین انتخاب به عنوان محیط بان نمونه کشوری از جمله خاطرات خوب من دوره فعالیتم به عنوان حافظ محیط زیست است.

 

آیا تاکنون شده به خاطر مرگ حیوانی گریه کنید یا ناراحت بشوید؟

بله خیلی وقتها شده به خاطر مرگ حیوانات یا از بین رفتن درختان توسط گردشگران بومی و غیربومی بسیار نارحت شده ام.

همکاری مردم عادی در حفظ گونه های جانوری و گیاهی چگونه است؟

متاسفانه دراین مدت برخورد عده ای از مردم نسبت به پوشش گیاهی بسیار ناراحت کننده است واصلا قطع درخت  یا چیدن گیاه در معرض انقراض برایشان بی اهمیت است.

محیط زیست محافظت شده شامل چه چیزهایی است؟

محیط زیست در رده سازمانی داری 4 رده حفاظتی است که شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده است  که به ترتیب اهمیت نوع گونه های جانوری و پوشش گیاهی از آن محافظت می شود.

چه صحبتی با مردم در خصوص حفظ محیط زیست دارید ؟

امیدوارم به کمک مردم شهرمان منطقه حفاظت شده اشترانکوه را به بالاترین سطح از رده حفاظتی برسانیم که مامن خوبی برای حیات جانوری وگیاهی شود ان شاالله.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=4155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.