• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5
در محل فرمانداري شهرستان دورود:

خشكسالي باعث تشكيل ستاد بحران در شهرستان دورود شد

  • کد خبر : 5510
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
خشكسالي باعث تشكيل ستاد بحران در شهرستان دورود شد
محسن اكبري رئيس اداره جهاد كشاورزي دورود بهار سال 1400 را خشك ترين بهار ساليان گذشته ناميد و خواستار تدابير جدي براي جلوگيري از وارد آوردن خسارات به كشاورزان شد.

اولين جلسه ستاد بحران شهرستان دورود كه روز پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 به رياست خدانظر دريكوند فرماندار دورود و با موضوع خشكسالي در محل فرمانداري شهرستان برگزار گرديد،

در اين جلسه محسن اكبري رئيس اداره جهاد كشاورزي دورود بهار سال 1400 را خشك ترين بهار ساليان گذشته ناميد و خواستار تدابير جدي براي جلوگيري از خسارات به كشاورزان شد.

رئيس جهاد كشاورزي دورود: شاهد خشك ترين بهار در سال 1400 هستيم

محسن اكبري رئيس جهاد كشاورزي دورود در جلسه ستاد مديريت بحران دورود گفت: با توجه به کاهش ۳۸ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل, در حال تجربه کردن یکی از خشک ترین بهارها هستیم و امسال قطعا تابستان بسیار سختی را برای بخش کشاورزی پیش بینی می کنیم.

اکبری بیان داشت:  تنها ۹ میلی متر بارندگی در طول فروردین ماه داشته ايم و اگر بارندگی موثری در اردیبهشت ماه نباشد، پیش بینی می کنیم که هیچ محصولی از مزارع گندم, جو و حبوبات دیم شهرستان برداشت نشود.
وي  با اشاره به کاهش بارندگی ها و پراکنش نامناسب آن اظهارکرد: کاهش بارندگی ها موجب کاهش ذخیره سد مروک, آب های سطحی و نیز کاهش منابع آب زیرزمینی خواهد شد كه علاوه بر خشکسالی میانگین دما و شدت باد نیز نسبت به سال های قبل بالاتر است و این موضوع موجب افزایش تبخیر از سطوح گیاهی و تشدید تنش خشکی در گیاهان مي شود.
رئيس جهاد كشاورزي دورود افزود: امسال علاوه بر خشکسالی, در طول فروردین ماه چند شب دما به زیر صفر درجه سانتی گراد افت کرد و این موضوع موجب خسارت شدید سرمازدگی در سطح ۲۲۰۰ هکتار از باغات منطقه به ویژه زردآلو و گردو شد.
وي از تمامی ادارات و مراکز خدمات درخواست كرد که با نصب بنر, ارسال پیامک, اعلام کتبی به دهیاران, به کشاورزان اطلاع رسانی کنند که از کشت برنج و گیاهان آبدوست در مناطق پرخطر و کم آب به ویژه اراضی زیر دست سد مروک, کانال علی آباد و کانال رضور اجتناب کنند.

اکبری خطاب به ادارات داخلی مرتبط نیز اظهار داشت: که درخواست های خود برای تامین نهاده های دامی, لوله, تانکر ذخیره آب, تامین بودجه برای احداث کانال, استخرهای ذخیره آب و مرمت قنوات را به استان اعلام نمایند.
وي اعلام کرد: بنا بر هشدار مدیریت حفظ نباتات سازمان مبنی بر احتمال حمله ملخ های مهاجر و حتی افزایش جمعیت ملخ های بومی آمادگی کامل برای مقابله با این آفت در شهرستان وجود داشته باشد.
ایشان از کارشناسان و مروجان کشاورزی خواست تا به جد پیگیر تغییر الگوی کشت در شهرستان باشند و گیاهانی با نیاز آبی کم و درآمد بالا مانند بادام زمینی, کینوا, سورگوم, زعفران, گیاهان دارویی و گشنیز را ترویج نمایند همچنين توسعه سیستم های نوین آبیاری, استفاده از مالچ پلاستیکی در زیر درختان و توسعه کشت نشایی را از دیگر راهکارهای مقابله با کم آبی بیان کردند.

محسن اكبري با اشاره به تولید علوفه کم در مراتع خواستار تامین علوفه و ذخیره سازی آن توسط دامداران و جلوگیری از خروج علوفه دام از شهرستان شد. در این جلسه ادارات منابع طبیعی و آتش نشانی نیز آمادگی خود را برای کنترل آتش سوزی های زود هنگام مراتع اعلام داشتند.

 

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=5510
  • نویسنده : پيمان مهرابي
  • ارسال توسط :
  • منبع : پايگاه خبري گهر
  • 655 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.