• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
8
گهر خبر تاریخچه فاز 4 کارخانه سیمان دورود را بررسی می کند:

در آستانه جشن تولد 70 سالگی کارخانه سیمان دورود/فاز 4 سیمان دورود در حد زمین خاکی است

  • کد خبر : 4301
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
در آستانه جشن تولد 70 سالگی کارخانه سیمان دورود/فاز 4 سیمان دورود در حد زمین خاکی است
ظفر پاپی/گهرخبر: کارخانه سیمان دورود در حالی به جشن تولد 70 سالگی خود نزدیک می شود که نفس های پر دود این واحد کهنسال نفس کشیدن را برای شهروندان دورودی سخت کرده است.

ظفر پاپی/گهرخبر: کارخانه سیمان دورود در حالی به جشن تولد 70 سالگی خود نزدیک می شود که نفس های پر دود این واحد کهنسال نفس کشیدن را برای شهروندان دورودی سخت کرده است.

نبود توجه کافی، عدم بروزرسانی وسایل و تجهیزات و هزینه کرد درآمد این واحد برای احداث کارخانه سیمان در شهرهای دیگر باعث شده است این واحد به زحمت هزینه های خود را تامین کند.

فاز 4 کارخانه سیمان دورود را تکمیل کننده کارخانه قدیمی سیمان دورود نام می برند و آن را مکملی برای همزاد فرسوده خود می دانند.

اما آنچه مشخص است این جمله کوتاه “فاز4 کارخانه سیمان دورود” فقط بر روی زبان جاری است و برای امیدواری به جمعیت بیکاران و یک جمله تبلیغی برای نماینده و مسئولینی که به لرستان و دورود سفر می کنند، کاربرد دارد.

پروژه ای که بیش از 11 سال از آغاز آن می گذرد و دوبار توسط 2 وزیر افتتاح شده است ولی همچنان کلنگ در زمین باقی مانده است.

در زیر تاریخچه این جمله ” فاز4 کارخانه سیمان دورود ”  را مرور می کنیم

نیمه دوم سال 1387- استارت طرح مطالعاتی

ساخت فاز 4 کارخانه سیمان دورود یکی از مصوبات سفر دوم هیات دولت نهم به استان در سال 87 است. در آن زمان مقرر شد وزارت رفاه و تامین اجتماعی 1300 میلیارد ریال  برای راه‌اندازی فاز 4 سیمان دورود اختصاص دهد.

آغاز مطالعات  این طرح و در زمان دولت احمدی نژاد آغاز شد و برای جانمایی مکان احداث آن چندین نقطه پیشنهاد گردید که بالاخره یک مکان برای احداث آن تعیین گردید.

سال 1389

در سال 89 در سفر سوم دولت دهم  نیز مجوز احداث واحد سیمان جایگزین شرکت سیمان دورود با ظرفیت یک میلیون تن در سال خارج از شهر دورود با تامین منابع ارزی مورد نیاز از محل منابع صندوق توسعه ملی صادر شد.

قرار شد شرکت سرمایه گذاری شستا طرح فاز 4 کارخانه سیمان دورود را در مدت 3 سال اجرایی کند و واحد تولیدی قبلی به دلیل مشکلاتی از جمله کهنگی و به‌روز نبودن تجهیزات و موارد دیگر تعطیل شود اما این مصوبه نیز اجرایی نشد .

تیرماه 91

طرح مذکور همچنین  دارای مصوبه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان  در تیرماه سال 91 از محل منابع صندوق توسعه ملی به میزان 1555 میلیارد ریال و 50 میلیون یورو است .

این مصوبه از طریق سامانه بهین یاب به دفتر سرمایه گذاری وزارت صنعت ارسال و متعاقباً توسط وزارتخانه به بانک عامل معرفی شد اما تمام این اقدامات نتوانست موجب پیشرفت اجرای این پروژه مهم برای استان شود.

خرداد ماه 93

فاز چهار کارخانه سیمان دورود خردادماه سال 93 در سفر هیئت دولت به استان لرستان و با حضور علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ‌زنی شد.

دراین قرار بر این شد طی سه سال با همکاری تامین اجتماعی این پروژه احداث گردد ولی با گذشت 5 سال هنوز خبری از آن نشده است.

کلنگ زنی دوباره در23  اسفند 97

آغاز مراحل اجرایی و تجهیز کارگاه فاز چهار سیمان دورود با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدموسی خادمی استاندار لرستان، مجید کیان‎پور نماینده اسبق مردم دورود و ازنا و جمعی از مسئولان استان و شهرستان مراحل اجرایی و تجهیز کارگاه فاز چهار سیمان دورود آغاز شد.

مهرماه 98

هنوز که هنوز است این طرح در حد وعده و وعید باقی مانده است و ما در این نوشتار وعده هایی که نماینده اسبق دورود و ازنا مجید کیانپور برای احداث کارخانه در چند ماه آینده، در سال آینده، در سه سال آینده داده شده است را درج نکرده ایم.

امید است این طرح نیز مانند طرح های دیگر از حالت “کلنگ به دست ” به مرحله بعد ارتقا پیدا کند.

 

این نوشتار اختصاصی متعلق به پایگاه خبری گهرخبر می باشد.استفاده از مطالب ما با درج منبع بلامانع است.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=4301

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.