• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7

دستور مستقیم وزیر برای پیگیری مرگ کارگر فروآلیاژ ازنا

  • کد خبر : 7141
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
دستور مستقیم وزیر برای پیگیری مرگ کارگر فروآلیاژ ازنا
طی هفته گذشته متأسفانه یک کارگر کارخانه فروآلیاژ ازنا بر اثر سقوط از ارتفاع حین انجام کار در این کارخانه، جان خود را از دست داد، این امر موجب شد تا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور بدهد در اسرع وقت این موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد.

به گزارش گهر به نقل از مهر، در این راستا وزیر کار، «علی حسین رعیتی فر» معاون خود را در حوزه روابط کار، مأمور پیگیری این حادثه و همچنین بازدید از وضعیت کارخانه فرو آلیاژ ازنا کرد.

سالم سازی محیط کار سرمایه گذاری مفید برای هر مجموعه اقتصادی است

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: با توجه به وقوع این اتفاق، برنامه بازدید از کارخانه را در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه این امر هم در راستای ادای تسلیت و هم بازدید معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وضعیت کارخانه فرو آلیاژ ازنا بود گفت: ایشان از نزدیک روند فعالیت این کارخانه را رصد کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که همواره در دستور کار داریم، بحث صیانت از سلامت نیروی کار و توجه به مباحث ایمنی و بهداشت کار است گفت: این امر از سوی ۲۸ نفر از بازرسین کار ما در سطح استان دنبال می‌شود.

آشتاب با اشاره به انجام بیش از چهار هزار مورد بازرسی از سطح واحدهای اقتصادی استان طی امسال افزود: هدف ما این بوده موارد ایمنی و بهداشت کار تذکر داده شود، ایرادات و اشکالات کار منعکس شود و رصد می‌کنیم که این ایرادات رفع شوند.

وی بیان داشت: طی شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۳۷ درصدی را در حوزه حوادث ناشی از کار داشته‌ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به توجه به مقوله آموزش نیروی کار و ایمن سازی محیط کار گفت: استفاده از ظرفیت خانه‌های بهداشت و دفاتر ایمنی و بهداشتی کار در کارخانه‌ها، توانمندسازی و ارتقای دانش آنها، توجه کارفرمایان در ایجاد فضای ایمن کار و… به صورت جدی دنبال می‌شود.

آشتاب با تاکید بر اینکه سالم سازی محیط کار یک نوع سرمایه گذاری مفید برای هر مجموعه اقتصادی است ادامه داد: در این راستا گروه‌های بازرسی و کارشناسی ما در سطح بنگاه‌های اقتصادی فعال هستند.

وی با اشاره به مرگ کارگر فرو آلیاژ ازنا طی روزهای گذشته نیز بیان داشت: علت این حادثه برخورد جرثقیل به ایشان بوده که موجب پرت شدن ایشان از ارتفاع چهار متری و برخورد با قالب‌ها می‌شود و متأسفانه تلاش پزشکان نتوانست منجر به ادامه حیات ایشان شود.

در کارخانه نکات ایمنی کار رعایت نشده است

علی حسین رعیتی فر معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه بازدید از کارخانه فرو آلیاژ ازنا در سخنانی با اشاره به اینکه متأسفانه چند روز پیش حادثه‌ای برای یکی از کارگران این کارخانه رخ داد و این کارگر متأسفانه جان خود را از دست داد اظهار داشت: طبق ماده ۹۵ قانون کار، نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار بر عهده کارفرمایان است و باید صیانت از کارگران را به طور حتم داشته باشند.

وی با بیان اینکه با بررسی‌های انجام شده، نیاز بوده که «اچ اس ای» کارخانه نظارت بیشتری را در این رابطه داشته باشد افزود: همچنین نیاز به آموزش بیشتر کارگران در این کارخانه بوده تا کارگران در حوزه ایمنی، آگاهی لازم را داشته باشند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اتفاقی که متأسفانه در این کارخانه رخ داده و کارگری که جانش را از دست داده، نشان می‌دهد که یک سری نکات ایمنی کار رعایت نشده است تصریح کرد: ارتباطی که باید بین اپراتور جرثقیل با پایین برای هماهنگی، صورت می‌گرفت، برقرار نبوده، حفاظ‌های ایمنی لازم در محیط کار برای کارگران فراهم نبوده و متأسفانه این اتفاق رخ داده است.

دستور وزیر برای بازدید از وضعیت کارخانه

رعیتی فر یادآور شد: البته این صنعت، یک صنعت خشن است و صنعتی بوده که ممکن است آسیب‌هایی را داشته باشد، اما در رابطه با بازرسی و ایمنی کار باید در این کارخانه مراقبت بیشتری انجام می‌دادند، سیستم حاکمیتی موظف است که تلاش بیشتری هم در بحث آموزش به کارگران و هم نظارت و بازرسی مستمر کارفرمایان در حوزه ایمنی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما هفته گذشته به مقاوله نامه بازرسی، سازمان جهانی کار پیوستیم افزود: این امر یک ظرفیت جدید را در اختیار ایران قرار خواهد داد تا بتوانیم هم ایمنی کار را در حوزه‌های مختلف ارتقا بدهیم و هم از دانش روز دنیا برای احیای این حوزه استفاده کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: بر اساس دستور وزیر در کارخانه فرو آلیاژ ازنا حضور پیدا کردیم تا هم با کارگران دیداری داشته باشیم و هم اتفاقی که رخ داده را بررسی کنیم تا دیگر شاهد بروز حوادث برای جامعه کارگری نباشیم، تلاش کنیم از کارگران صیانت کنیم و آسیب کارگری را شاهد نباشیم، چرا که کارگری را که سال‌های سال تلاش می‌کند و مزد حلال را برای خانواده خود می‌برد، حیف است در حادثه‌ای که ما جوانب آن را خوب رعایت نکردیم و ایمنی لازم را برای کارگر مهیا نکردیم، از دست بدهیم.

رعیتی فر با تاکید بر اینکه این امر مایه تأسف است و امیدواریم که خداوند روح این کارگر عزیز را قرین رحمت واسعه قرار دهد و به خانواده این کارگر نیز تسلیت عرض می‌کنیم، گفت: امیدواریم که مدیران حوزه تولید این کارخانه، دقت بیشتری را لحاظ کنند تا کارگران و خانواده‌های آنها دغدغه کمتری برای حضور در کارخانه داشته باشند.

مرگ کارگر کارخانه فرو آلیاژ ازنا به علت ضربه مغزی

رضا عابدی مدیرعامل شرکت صنایع فرو آلیاژ ازنا نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در این راستا اظهار تأسف داریم و بابت مرگ این همکار عزیزمان تسلیت عرض می‌کنم، مرحوم «فرخی» یکی از همکاران خیلی خوب ما بود، ایشان یک نیروی سالم، ساده و بدون حاشیه بود که متأسفانه این حادثه برای ایشان رخ داد.

وی با بیان اینکه ضربه مغزی منجر به فوت ایشان شد عنوان کرد: این اتفاق دردناکی برای همه ما بود، چرا که از یک طرف ما یک همکار خوب را از دست داده‌ایم و از طرف دیگر ما را به خودمان می‌آورد.

مدیرعامل شرکت فرو آلیاژ ازنا با تاکید بر اینکه این مجموعه حدود ۲۵ سال قدمت دارد و گام‌های خوبی را در حوزه «اچ اس ای» و حوزه‌ایمنی بهداشت برداشته است عنوان کرد: یک بخش مهم ما همین بخش ایمنی و بهداشت است، حدود ۲۰ نیرو ما در این حوزه فعال داریم و به صورت سه شیفت فعالیت دارند.

عابدی تصریح کرد: ما در یک صنعت خشن هستیم، صنعت فولاد و جایی که با ذوب سر و کار دارد، اصالتاً جز صنایع پر خطر است که واقعاً بحث‌های ایمنی باید در آن رصد و پیگیری شود.

وقوع حادثه دیگری برای کارگران فروآلیاژ و مرگ ۳ نفر

مدیرعامل شرکت فرو آلیاژ ازنا با بیان اینکه اگر برنامه ریزی، فرهنگ سازی، تذکرهای مستمر، رعایت پرسنل و… درست رعایت شوند قاعدتاً کمترین حادثه را خواهیم داشت گفت: متأسفانه این حادثه در حین کار تخلیه مذاب رخ داده و منجر به این شد این کارگر از ارتفاع سقوط کند، ضربه مغزی باعث فوت ایشان شد و همه ما را متأثر کرد.

عابدی با اشاره به اینکه از این حوادث باید درس بگیریم و اگر نیاز هست ما در حوزه‌هایی تجدید نظرهایی داشته باشیم گفت: به عنوان مدیرعامل هیچ محدودیتی را قائل نشدیم و اعلام کرده‌ایم که در این حوزه هر کاری که نیاز است انجام گیرد.

وی با اشاره به وقوع حادثه سه سال پیش برای کارگران این کارخانه نیز افزود: حدود سه سال پیش یک حادثه ناگوار داشتیم که منجر به فوت تعدادی از همکاران ما شد، یک بخشی از این حوادث ماهیت کار است و بخشی نیز کوتاهی‌هایی بوده که انجام می‌شود، این کوتاهی‌ها ممکن است توسط فرد، از جنس تجهیزاتی، اقلام و… باشد.

در مورد مرگ کارگر کارخانه تابع قانون هستیم

عابدی با بیان اینکه قسمت ذوب ریزی کارخانه، بخش پر خطری است و این کار در ارتفاع است گفت: به هر حال باید دقت بیشتری توسط سرپرستان مربوطه و اپراتورها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد و صنایع ذوب فرو آلیاژ صنایع پر خطر و حادثه خیز هستند افزود: هر چند وقت یک بار معمولاً این مشکلات در آن پیش می‌آید، البته اینها دلیل بر این نمی‌شود که ما غفلت کنیم و باید کارهای پیشگیرانه را به نحو احسن انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت فرو آلیاژ ازنا تاکید کرد: در رابطه با مرگ کارگر این کارخانه طی روزهای گذشته نیز بر اساس قانون عمل خواهیم کرد و تابع قانون هستیم.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=7141

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.