• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
13

فتح قله خلنو توسط کوهنوردان باشگاه کوهنوردی اشترانکوه

  • کد خبر : 5865
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
فتح قله خلنو توسط کوهنوردان باشگاه کوهنوردی اشترانکوه
خلنو، قله‌ای با ارتفاع ۴۳۷۵ متر است که در منطقه البرز مرکزی واقع شده است و بلندترین قله استان تهران است. خلنو و آزادکوه، هر دو حدود ۴۳۷۵ متر ارتفاع داشته و پس از قله دماوند و قله علم کوه سومین و چهارمین قلل مرتفع البرز مرکزی به شمار می‌روند.

به گزارش پایگاه خبری گهر، کوهنوردان باشگاه اشترانکوه آلپ ایران در برنامه ای دو روزه موفق به فتح قله ی خلنو در استان تهران شدند.

گزارش برنامه

موقعیت جغرافیائی:

خلنو، قله‌ای با ارتفاع ۴۳۷۵ متر است که در منطقه البرز مرکزی واقع شده است و بلندترین قله استان تهران است. خلنو پنجمین قله بام ایران حدود 4375 متر ارتفاع داشته ود قله سنبران اشترانکوه هشتمین قله 4150 متر ارتفاع دارد.
قله خلنو در قلب رشته کوه های البرز مرکزی و در شمال روستای لالون (از توابع فشم) و منتهی الیه دره وارنگرود  قرار دارد. قله خلنو واقع در شمال شمشک و رودبار قصران، از شمال به دره رودخانه وارنگه‌رود، از شرق به دشت لار (محدوده‌ی لواسانات) و از غرب به‌وسیله خط‌الرأس هرزه‌کوه به منطقه دره رودخانه کرج متصل می‌گردد و از هر سو دارای شیب‌های تندی است. این قله سرچشمه اصلی رودخانه وارنگرود بوده که سرچشمه و منبع اصلی دریاچه سد کرج می‌باشد.

مبدأ صعود:

دسترسی به قله خلنو معمولاً از طریق یکی از سه راه زیر انجام می‌گیرد:
۱- عمومی‌ترین مسیر از طریق طریق روستای لالون (ارتفاع ۲۴۰۰ متر) به گردنه ورزاب، قله‌های برج و خلنو کوچک

۲- از طریق روستای شمشک (۲۶۰۰ متر) به قله سرک چال، برج و خلنو کوچک.

۳- از طریق دره وارنگه رود و دریاچه خلنو.
پس از گذر از فشم و سه‌راهی لالان، به روستای لالان و میدان اصلی روستا می‌رسیم که مبدا شروع برنامه است.

درباره روستای لالان:

لالان یا لالون از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران است. به علت وجود گل‌های لاله، به این روستا لالگون، یا لالون گفته می‌شود، و دارای چشمه آب گازدار طبیعی که بومی‌های روستا به آن چشمه تلخاب می‌گویند. تورهای گردشگری زیادی برای بازدید از آبشار به منطقه می‌آیند.

چشم‌انداز قله:

آزاد کوه – شمال و شمال شرق  –  دره وارنگه‌رود  –  خط‌الراس سرکچال  –  جانستون

پوشش گیاهی:

گون، گلپر، لاله، شقایق، زرشک، سیرک، لوچک، گزنه، و… نام برد.

پرندگانی همچون عقاب طلایی، هما، کبک، دری، چکاوک، هدهد و حیواناتی مانند گراز، قوچ، میش، کل و بز، خرس قهوه‌ایی، گرگ و … در این منطقه یافت می شوند.

وضعیت  جوی در روز اجرای برنامه:

شب هواسرد صبح آسمان صاف و آفتابی بود و بعد از ظهر کمی ابری بود و وزش باد قابل توجهی هم نداشتیم.

وضعیت آب در منطقه:

از ابتدای مسیر رودخانه وجود دارد که به دلیل دام و چندین گوسفندسرا استفاده از این آب توصیه نمی‌شود.

چشمه تلخ‌آب در میان مسیر (قبل از آبشار) که به دلیل طعم و مزه ناخوشایند قابل آشامیدن نیست.
بعد از آبشار و قبل از گردنه یک چشمه گوارا وجود دارد. (از روستا تا آبشار حدودا 2/30 ساعت پیمایش مسیر داریم)

وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه:

تقریبا بعد از آبشار دیگر آنتن‌دهی موبایل نداریم

شرح برنامه:

روز پنجشنبه با دو دستگاه سواری از دورود میدان آزادگان به سمت تهران حرکت کردیم. ساعت حرکت از میدان آزادگان 2:45 و ماشین دوم با ۱۵دقیقه تاخیر  به دلیل دیرآمدن یکی از دوستان ، پس از تهران گذر از فشم و سه‌راهی لالان، ساعت 20 به روستای لالان رسیدیم. (مسافت از دورود تا روستای لالون حدودا 410 کیلومتر است) در تهران دوسواری از بچه های دورود به ما اضافه شدند.

در میدان اصلی و روبروی مسجد توقف کوتاهی کردیم و پس از آماده شدن به آخر روستا رفتیم. شب را در روستا اتراق كردیم جهت شبمانی.

جمعه 1400/3/7ساعت 5:30صبح حرکت گروه به سرقدمی آقای یونس ساکی.
سرپرست:آقای محمدلشنی مسئول فنی:آقای حسین پاپی ،عقب دار :سیدعلی حسینی به سمت بالای روستا (شمال) و در امتداد رودخانه شروع شد. بعد از گذشتن از کوچه‌ها و باغ‌ویلاهای ساعت ۰۶:۰۰ به ابتدای مسیر رودخانه در دره لالون رسیدیم. در مسیر تنگه لالون و بستر رودخانه یک بار مجبور به عبور از رودخانه شدیم عبور از روی تخته چوب باریکی است که مدتهاست برای عبور روی رودخانه گذاشته شده‌است
سطح آب خیلی بالا نبود برای عبور مشکل خاصی نداشتیم و به تعویض کفش و استفاده از صندل نیازی نشد. در مسیر رودخانه که در ته دره جاریست، بر روی رود از یک طرف به طرف دیگر پلی ضخیم از برف و یخ (برف‌چاله) به شکل طاق تشکیل شده است .مانند تونل برفی کمندان(فاصله‌ی بین طاق و سطح رودخانه در فصل بهار  به2 الی3 متر می‌رسد)

بعد از رودخانه به یک پاکوب طولانی با شیب خیلی کم مسیر را ادامه دادیم. از ابتدای مسیربچه ها گروه خوب آمدند. ساعت 07 به تلخاب یا تلخون رسیدیم.
صبحانه را به آبشار موکول کردیم.ساعت 08صبح به آبشار رسیدم .پس از صبحانه ساعت 09 به سمت قله حرکت‌ کردیم ساعت 14:30 به قله وساعت21 به روستا لالون رسیدیم .

برگشت ساعت 15:45

اسامی نفرات ۱_حسین پاپی۲_محمدلشنی۳_یونس ساکی۴_سیدعلی حسینی۵_اکبرسرلک۶_اسلام ملکی۷_مهدی سرلک۸-جوادرضایی۹_حبیب پیرهادی۱۰_فرهادشریعتی۱۱_مجیدنیک آبادی۱۲_وحیدشریعتی۱۳_عبرالرضا آزادی

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=5865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.