• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
7
بررسي علت آشفتگي وضعيت مرغ در شهرستان دورود

مرغ همچنان گريزان از سفره هاي مردم

  • کد خبر : 5715
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
مرغ همچنان گريزان از سفره هاي مردم
اختصاصي پايگاه خبري گهر: آشفتگي و نابساماني بازار مرغ اين روزها بيشتر خود را نشان مي دهد. كمبود مرغ زنده،نبود يا گراني جوجه يكروزه،كمبود نهاده هاي دامي همه با هم دست به دست يكديگر داده اند تا مرغ هم از سفره هاي مردم پر بكشد. 

اختصاصي پايگاه خبري گهر: آشفتگي و نابساماني بازار مرغ اين روزها بيشتر خود را نشان مي دهد. كمبود مرغ زنده،نبود يا گراني جوجه يكروزه،كمبود نهاده هاي دامي همه با هم دست به دست يكديگر داده اند تا مرغ هم از سفره هاي مردم پر بكشد.

مرغ امروزه فقط يك وعده ي غذايي نيست بلكه عضو جدايي ناپذير سفره غذايي ايراني هاست كه اگر نباشد در مراسمات مختلف پذيرايي هايي از جمله شام و ناهار با مشكل روبرو مي شود. بالا بودن قيمت گوشت قرمز و ماهي باعث وابستگي بشتر خانوارها به اين ماده غذايي شده است. در گزارش زير به بررسي علت كمبود مرغ در شهرستان دورود مي پردازيم.

توليد روزانه 8تن مرغ گرم/نياز بازار دورود حداقل 15 تن

محسن اكبري رئيس جهاد كشاورزي دورود با تشريح وضعيت بازار مرغ در دورود از ايام نزديك به نوروز تا بعد از تعطيلات نوروز گفت: ما از معدود شهرستان هايي در كشور بوديم كه صف مرغ در شهرمان تشكيل نشد و و در حد چند روز مشكل كمبود عرضه مرغ داشتيم و توانستيم قيمت مرغ را با نرخ مصوب عرضه كنيم كه همين موضوع باعث شد قبل از عيد حتي شوتي ها به فكر قاچاق مرغ بيافتند و مرغ هاي دورود را در شهرستان ها و استان هاي همجوار به قيمت گزافي بفروشند.

اكبري دليل كمبود مرغ در شهر دورود را كاهش توليد عنوان كرد و گفت: چندروزي توليد مرغ در شهرستان كاهش پيدا كرده است وما با اين حال روزانه 8 تن مرغ را روانه بازار مي كنيم در حالي كه در روزهاي عادي 15 تن مرغ كشتار مي كرده ايم.

رئيس جهاد كشاورزي البته اين كاهش مرغ در بازار را مشكوك مي داند و جهاد كشاورزي را فقط مسئول نظارت تا مرحله كشتارگاه مي داند.

 

رئيس اداره صمت: كشتار روزانه مرغ جوابگوي نياز بازار دورود نيست.

پس از شنيدن صحبت هاي محسن اكبري رئيس جهاد كشاورزي دورود سراغ غلامعباس احمدوند رئيس اداره صمت دورود رفتيم و از ايشان دليل نبود مرغ در بازار دورود را جويا شديم.

احمدوند اما مشكوك بودن عرضه مرغ را با قاطعيت رد مي كند و به آمار عرضه مرغ استنباط مي كند و مي گويد: در سال 99 ما روزانه به صورت متوسط 37 تن مرغ گرم در شهرستان توزيع مي كرديم كه 37 تن در سال 99 به روزانه 8 تن مرغ گرم رسيده است و اين مقدار مرغ جوابگوي بازار نيست.

رئيس اداره صنعت،معدن و تجارت در ادامه مي افزايد: ما تعداد 120 واحد مرغ فروشي در شهرستان داريم كه اگر 8تن مرغ را روزانه بين آنها تقسيم كنيم، به هركدام  30 عدد مرغ مي رسد.

وي ادامه داد: شهرستان دورود با 170 هزار نفر جمعيت روزانه 8 تن مرغ گرم توزيع مي كند و شهرستان هاي همجوار ما با نصف جمعيت ما هم 8 تن مرغ كشتار روزانه دارند و اين نحوه توزيع تعادل بازار را به هم مي ريزد.

 

صحبت هاي احمدوند جالب تر هم مي شود، وي مي گويد: كشتارگاه ماكيان دورود با 70 نفر پرسنل به دليل نبود مرغ زنده براي كشتار در آستانه تعطيلي است و از آنطرف به مرغ فروشي هاي ما مي گويند از اليگودرز مرغ بياوريد ولي معاونت امور دام جهاد مجوز اين كار را هم نمي دهد.

مرغ نداريم ولي ران و سينه هست!

پس از شنيدن صحبت هاي ادارت درگير با داستان مرغ سري به بازار مي زنيم. غروب است و هيچكدام از مرغ فروشي ها به ظاهر مرغ ندارند ولي اگر ران و سينه تكه شده بخواهيد به قيمت چند برابر موجود است.

به يكي از مرغ فروشي ها كه مراجعه كرديم به ما گفت كه مرغ نداريم. پس از چند دقيقه شاهد بودم كه به چند نفر از آشنايان خود مرغ داد.

اما رییس اداره صمت دورود می گوید که از کشتارگاه ها مرغ به صورت قطعه بندی توزیع می گردد و مرغ فروشی ها حق تکه فروشی مرغ ندارند

 

قضاوت با مردم

 

مرغ و داستان آن سر درازي دارد و تا چندين ماه شاهد اين نابساماني ها خواهيم بود.آنچه مهم است مراعات شهروندان در خريد به ميزان نياز خود و خوانواده است تا بتوانيم از اين بحران نيز به خوبي بگذريم. اگر مرغ  به قدر كافي در فريزر داريم براي خريد دوباره آن اقدام نكنيم تا ساير شهروندان نيز بتوانند خريد نمايند.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=5715

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.