• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
9
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان:

میزان آبزیان تلف شده رودخانه تیره دورود مشخص نیست

  • کد خبر : 6084
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰:۲۴
میزان آبزیان تلف شده رودخانه تیره دورود مشخص نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: علت تلف شدن ماهیان رودخانه تیره دورود به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، برداشت‌های غیرمجاز و همچنین عدم رعایت الگوی کشت است.

به گزارش پايگاه خبري گهر به نقل از ايسنا مهرداد فتحی‌بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در ارتباط با تلف شدن ماهیان رودخانه تیره دورود، اظهار کرد: با توجه به این‌که امسال خشکسالی بی‌سابقه‌ای در سراسر کشور حاکم شده، کاهش شدید بارندگی‌ها باعث شده  ورودی رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته به شدت کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: اکثر رودخانه‌های استان در حوزه‌های آبخیز کرخه و دز تقریباً خُشک شدند و این موضوع همگانی بوده و در سراسر کشور اتفاق افتاده است.

فتحی با اشاره به این‌که سرچشمه رودخانه تیره دورود از سد مروک است، عنوان کرد: آب پشت سد به خاطر کاهش بارندگی‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و خروجی کمی را دارد، شاید حدود چند مترمکعب در ثانیه وارد رودخانه تیره دورود می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به این‌که علاوه‌بر خشکسالی که به وجود آمده دستگاه‌های متولی نیز به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، عنوان کرد: یک سری دستگاه‌ها باید نظارت داشته باشند، یکی سری دستگاه‌ها در بحث برداشت آب و یک سری دیگر در بحث الگوی کشت باید نظارت‌هایی داشته باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه در مسیر رودخانه تیره ده‌ها هکتار مزارع برنج در حال آبیاری هستند چه بسا مجوز هم نداشته باشند،  به همین دلیل علاوه‌بر کاهش بارندگی‌ها عدم نظارت دستگاه‌های متولی نیز باعث شده الان رودخانه تیره دورود در میانه تقریباً خُشک شده و این باعث شده آبزیانی که در این رودخانه زندگی می‌کردند تقریباً از بین رفته و یک فاجعه زیست محیطی را رقم زدند.

این مسئول عنوان کرد: علت تلف شدن ماهیان تیره دورود به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، برداشت‌های غیرمجاز و همچنین عدم رعایت الگوی کشت است.

فتحی بیان کرد: هر آبزی که در این مسیر زندگی کرده تلف شده و آمار دقیقی نمی‌توانیم بدهیم، به هر حال ده‌ها هزار قطعه ماهی تلف شده است.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=6084

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.