• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
11
شهید و مجروح شدن نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش دریایی

ناوچه کنارک چگونه مورد اصابت موشک ناو جماران قرار گرفت؟

  • کد خبر : 4106
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۳:۴۵
ناوچه کنارک چگونه مورد اصابت موشک ناو جماران قرار گرفت؟
بعدازظهر روز گذشته حادثه ای برای ناوچه کنارک رخ دهد و شهادت 19نفر و زخمی شدن 15 نفر تاکنون محرز شده است. از قرار معلوم ناوچه کنارک نیروی دریایی ارتش توسط ناوچه جماران به اشتباه مورد هدف قرار گرفته است.

ناوچه کنارک چگونه مورد اصابت موشک ناو جماران قرار گرفت؟

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش در اطلاعیه‌ای درباره روز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آب‌های بندر جاسک اعلام کرد: عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، ناوچه کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.

پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.

گفتنی است نیروهای مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.

تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.

روابط عمومی نیروی دریایی ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.

مشخصات ناو جماران و ناوچه کنارک

ناو جماران، اولین ناوشکن ساخت ایران در کلاس موج است که در سال 1388 تحویل نیروی‌دریایی ارتش شد. در این شناور از نمونه‌های راداری پیشرفته، سامانه‌های پدافندی و موشکی ازجمله موشک‌های سطح‌به‌هوا و اژدر انداز استفاده شده و همچنین در کنار این تجهیزات، ناو جماران اولین ناوشکن ایرانی است که به باند فرود هلی‌کوپتر مجهز شده است.

 

ناو جماران بیش از 90 متر طول، بیش از 10 متر عرض، بیش از 1200 تن وزن، برد عملیاتی حدود 3 هزار کیلومتر و سرعتی در حدود 30 گره دریایی، 56 کیلومتر بر ساعت و حدود 140 خدمه هدایت و کنترل می‌شود.

 

ناوچه کنارک نیز با 47 متر طول، 8.5 متر عرض و 447 تن وزن و آبخور 2.9 متر قابلیت حمل بار و نفرات را دارد. علاوه بر این در زمینه تجهیزات رزمی نیز این کلاس از یک قبضه توپ 20 میلیمتری برخوردار است و همچنین 4 لانچر موشک کروز ضدکشتی نور نیز برای شلیک علیه اهداف سطحی بر روی آن نصب شده است.

 

این ناو با شماره بدنه 1403 ازجمله شناورهای پشتیبانی کلاس هندیجان است که پیش از انقلاب و در زمان رژیم پهلوی از کشور هلند خریداری شد.

 

قابلیت مین‌ریزی و حمل لانچر پهپاد از دیگر ویژگی‌های این کلاس است که باعث شده از آنها برای ماموریت‌های گشت دریایی و شناسایی نیز استفاده شود.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=4106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.