• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان مطرح کرد؛

لرستان در تولید نخود دوم شد

  • کد خبر : 4610
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
لرستان در تولید نخود دوم شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه این استان در رتبه دوم تولید نخود کشور قرار دارد، گفت: سالانه حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم لرستان به کشت نخود اختصاص می‌یابد.

اسفندیار حسنی مقدم در جلسه ویدئو کنفرانس رویداد ملی ترویج نوآوری و تجارت موفق نخود دیم در لرستان، گفت: سالانه حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان لرستان به کشت نخود اختصاص می‌یابد و از نظر تولید نخود دارای مقام دوم در کشور هستیم.

وی، تصریح کرد: سال گذشته ۸۶ هزار هکتار نخود شامل ۱۲ هزار هکتار کشت پاییزه و انتظاری و ۷۴ هزار هکتار به صورت بهاره کشت شده است و کل تولید حدود ۵۸ هزار تن بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: میانگین عملکرد نخود دیم کشت پاییزه در استان یک تن است اما مقدار دو تن نیز توسط کشاورزان نمونه برداشت شده است.

حسنی مقدم، مهم‌ترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه کمی و کیفی کشت نخود را استفاده از بذور اصلاح شده، کشت مکانیزه و تغییر فصل کاشت از بهار به پاییز اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در استان لرستان بذور اصلاح شده نخود دارای تنوع بالایی بوده به طوری که در حال حاضر بیش از هفت رقم نخود اصلاح شده در استان کشت می‌شود، افزود: بذور اصلاح شده دارای عملکرد بالایی نسبت به ارقام محلی بوده، در مقابل بیماری‌ها مقاوم هستند و به علت داشتن ارتفاع بالا امکان برداشت به صورت مکانیزه و با استفاده از کمباین وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: یکی از کارهای فنی که برای پیشبرد کشت نخود در استان مد نظر است استفاده از ادوات کشت به صورت حفاظتی است و در این راستا طی یک سال گذشته حدود ۳۰ دستگاه کشت مستقیم کار نخود با استفاده از اعتبارات استانی خریداری و به صورت مشارکتی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، گفت: همچنین تعداد شش دستگاه برداشت مخصوص نخود خریداری شده است.

حسنی مقدم، مهم‌ترین مزایای کشت مکانیزه نخود را امکان کنترل علف‌های هرز که به صورت مکانیکی و استفاده از تراکتورهای چرخ باریک صورت می‌گیرد برشمرد و گفت: برداشت نیز به صورت مکانیزه و کمباین انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=4610

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.