• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
8
در نبود نظارت بر بازار:

نان دلالان در روغن/ ۱۷ کیلو ۴۰۰ هزار تومان!

  • کد خبر : 4793
  • ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
نان دلالان در روغن/ ۱۷ کیلو ۴۰۰ هزار تومان!
حلب ۱۷ کیلویی روغن در بازار لرستان ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود تا در این روزهای کرونایی نان دلالان در روغن باشد؛ این در حالیست که مسئولان نظارتی خواب هستند و مردم در عذاب!

طی هفته‌های اخیر بازار لرستان با چالش کمبود روغن خوراکی و یا افزایش قیمت این کالا را تجربه کرده است، موضوعی که موجب نارضایتی عمومی شده است.

نارضایتی عمومی از وضعیت بازار

در فروشگاه‌ها و بازار استان یا روغن خوراکی و به خصوص روغن جامد پیدا نمی‌شود و یا اینکه با قیمت بسیار بالا به دست مصرف کننده می‌رسد، به گونه‌ای که قیمت روغن جامد ۱۷ کیلویی که باید با قیمت ۱۷۱ هزار تومان (قیمت تنظیم بازار) به دست مصرف کننده برسد با قیمت ۴۰۰ هزار تومان در بازار لرستان به فروش می‌رسد.

حمیدرضا القاصی مهر مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه در راستای تشدید اقدامات نظارتی در سطح بازار، وضعیت بغرنج بازار و نارضایتی عمومی که در استان وجود دارد در کنار دستگاه‌های متولی امر نظارت از جمله صمت، اتاق اصناف و…، از واحدهای صنفی سطح بازار بازدید به عمل می‌آید، اظهار داشت: اگر تخلفی مشاهده شود، قاضی ما سریعاً اقدام به تشکیل پرونده تخلفاتی می‌کند و با واحد صنفی متخلف برخورد صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون هزار و ۲۵۵ فقره پرونده گران فروشی در سطح استان برای واحدهای صنفی متخلف تشکیل شده است، عنوان کرد: تقریباً بیش از چهار میلیارد تومان جزای نقدی برای این واحدهای متخلف پیش بینی شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان، افزود: از ابتدای آذر ماه اکیپی متشکل از اطلاعات سپاه استان، اداره کل اطلاعات استان و سازمان صمت اقدام به بازدید از انبارهای سطح استان کرده است.

کمبود کالای روغن در سطح بازار لرستان

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۱۷ انبار احتکار کالا در این رابطه در سطح استان کشف شده است، افزود: برای ۷۲ انبار صدور رأی صورت گرفته و در این رابطه جریمه بیش از هفت میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان با بیان اینکه هیچ واحد صنفی خرده و کلان حق ندارد در کنار کالایی، کالای دیگر را به اجبار به مصرف کننده به فروش برساند، بیان داشت: اگر این امر صورت گیرد تخلف تحت عنوان فروش اجباری کالا محسوب می‌شود و جریمه آن در قانون پیش بینی شده است.

القاصی مهر با اشاره ایجاد جو روانی در رابطه با کالای روغن در سطح بازار استان و همچنین کشور، گفت: تقاضا و سرانه مصرف مردم یا با توجه به جو روانی مردم بالا رفته و یا اینکه واقعاً نیاز مردم است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تا حدودی با کمبود کالای روغن در سطح بازار مواجه هستیم، افزود: اگر روغن به صورت اشباع در سطح بازار عرضه شود قطعاً صف‌های طولانی را در سطح بازار شاهد نخواهیم بود.

حلب روغن ۱۷ کیلویی ۴۰۰ هزار تومان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان، تصریح کرد: با تدابیر سازمان صمت و جذب روغن بیشتر، امیدواریم بتوانیم که این کمبود را به حد تقاضای مردم تأمین کنیم، کمبود روغن در بازار احساس نشود و دست افراد سود جو در این رابطه قطع شود.

القاصی مهر با اشاره به اختلاف قیمت کالای روغن از سطح دریافت سهمیه، مباشرین توزیع کلان تا مصرف کننده خرد در استان، گفت: در حال حاضر یک حلب روغن ۱۷ کیلویی که باید با قیمت ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد الان در بازار آزاد ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

وی، تاکید کرد: قطعاً افراد سودجویی هستند که روغنی که باید به دست مصرف کننده حقیقی برسد را یا جمع می‌کنند، در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و موجب کمبود کالا در سطح بازار می‌شوند.

جریمه ۶۶ میلیاردی برای متخلفان

بختیار رازانی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال، ۱۰۰ هزار و ۲۵۰ بازرسی از سوی بازرسان سازمان صمت لرستان از سطح بازار استان صورت گرفته است، اظهار داشت: در این راستا پنج هزار و ۴۵۱ فقره پرونده تشکیل شده است.

وی، عنوان کرد: واحدهای صنفی متخلف ۶۶ میلیارد تومان جریمه نقدی ناشی از گران فروشی، کم فروشی، تقلب، عدم درج قیمت روی کالا و عدم صدور صورت حساب شده‌اند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه با اشاره به اینکه روغن جامد بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور به تدریج از سبد خانوار خارج می‌شود، اظهار داشت: یک سری استان‌ها و به طور عموم استان‌های غربی کشور با توجه به فرهنگ و ذائقه خود، تمایل به مصرف روغن جامد دارند.

رازانی، بیان داشت: لرستان همیشه جز استان‌هایی بوده که از ستاد تنظیم بازار کشور تقاضای روغن جامد دارد.

روغن چقدر؟

وی با تاکید بر اینکه در هفته گذشته ۵۶ تن روغن جامد فقط در شهر خرم آباد توزیع شده است، گفت: در شهر زاغه پنج تن، «پل هرو» پنج تن، سپیددشت پنج تن و در بیرانشهر هم پنج تن روغن جامد توزیع شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه باید به سمتی برویم که روغن مایع را وارد سبد کالای مردم کنیم، افزود: قیمت روغن مایع ۸۱۰ گرمی ۱۰ هزار و و ۳۵۰ تومان، ۹۰۰ گرمی، ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان و هزار و ۳۵۰ گرمی، ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان است.

رازانی، ادامه داد: همچنین قیمت حلب روغن جامد ۴.۵ کیلویی ۵۷ هزار تومان، پنج کیلویی روغن جامد ۶۴ هزار تومان و ۱۶ کیلویی ۱۷۱ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه روغن جامد ۱۶ تا ۱۷ کیلویی تنظیم بازار ۱۷۱ هزار تومان است، اما ممکن است خارج از شبکه باشد و یا دست کسانی بی افتد که از طریق احتکار آن را توزیع کنند که به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

غفلت از فرآیند توزیع کالا

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه از مردم عزیز می‌خواهیم که اولاً تمام موارد فروش اجباری را به ما گزارش بدهند، افزود: از فروشنده فاکتور بگیرند و همچنین اگر با انباری مواجه شدند که در سامانه جامع انبار داری ثبت نشده به طور حتم به ما گزارش بدهند.

رازانی، بیان داشت: در سه تا چهار ماه گذشته با ورود اطلاعات سپاه، بسیج، اداره کل اطلاعات، تعزیرات حکومتی، بازرسین سازمان صمت و اتاق اصناف توانسته‌ایم که قیمت دو تا سه قلم اصلی کالا، یعنی روغن، تخم مرغ و مرغ را کنترل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه من نمی گویم که از نظر تأمین، ۱۰۰ درصد تأمین هستیم، افزود: اما بر اساس میانگین، تأمین کالا در استان انجام شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه اگر در فرآیند تأمین، توزیع و نظارت ایراد وارد شود، یا منجر به افزایش قیمت کالا و یا کمبود کالا می‌شود، تصریح کرد: فرآیند توزیع باید اصلاح شود، توزیع کنندگان عمده ما خود به خود تمایل دارند که کالای خود را در سطح فروشگاه‌های عمده توزیع کنند، ما باید فرآیند و شبکه توزیع خود را به صورت مویرگی انجام دهیم.

رازانی با تاکید بر اینکه سپاه در این رابطه اعلام آمادگی کرده است، عنوان کرد: الان شرایط، شرایط بحرانی نیست، اگر نیاز باشد در حاشیه شهر و نقاط دور افتاده به صورت کانتینری با نظارت سپاه و بسیج اقدام به توزیع کالا کنیم.

وی، گفت: توزیع هر کدام از کالاهای تنظیم بازاری باید به صورت مویرگی در سطح شهرستان و شهر باشد.

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=4793

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.