• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
5
بررسي يكي از دلايل عدم توسعه حوزه انتخابيه دورود و ازنا

نبود حمل و نقل عمومي و عدم توسعه يافتگي دو شهر دورود و ازنا

  • کد خبر : 4733
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
نبود حمل و نقل عمومي و عدم توسعه يافتگي دو شهر دورود و ازنا
در کشور ما طی سه دهه اخیر گامهای بلندی در جهت نوسازی و ارتقاء صنعت حمل و نقل کشورمان برداشته شده است که این امر متاسفانه در  استان لرستان به موازات استان های برخوردار پیش نرفته که نمونه بارز آن  وجود مینی بوس های فرسوده و عدم برخورداری از ناوگان منظم اتوبوسرانی در سطح استان است .

بیست و شش سال پیش در (۲۷آذر۱۳۷۳ ) بر اثر تصادف مینی بوس حامل دانشجومعلمان دانشسرای (تربیت معلم) الیگودرز سی و یک نفرکه اکثرا از اهالی دورود و روستاهای اطراف شهرستان و از فرزندان خانواده هایی که فرزندان خود  را با هزار امید و آرزو به به دانشسرا فرستادند تا معلمان و آینده سازانی شوند دراثر تصادف با تریلی مظلومانه و دردناک جان باختند.

در آن روزها که بیشتر حمل و نقل بین شهری از طریق مینی بوس های فرسوده و قدیمی و صورت می گرفت با ورود دانشجویان از الیگودرز به گاراژ ازنا  به دلیل نبود وسیله ای دیگر ، همگی دانشجویان و سایر مسافران سوار مینی بوس فرسوده می شوند و در جاده دورود به ازنا مه آلودگی مسیر باعث می شود یک تریلی با سرعت زیاد از روبرو وارد مسیر مینی بوس می شود وبا برخورد سخت خود ، مینی بوس را به دلیل  فرسودگی به تکی آهن پاره تبدیل می کند .

به دلیل نبود امکانات و آمبولانس،وانت ها و نیسان های عبوری بدن های خون آلود دانشجویان را پشت وسیله خود می اندازند و به بیمارستان می رسانند.و متاسفانه این حادثه غم انگیز امروزه به فراموشی سپرده است و کمتر کسی از آن یاد می کند مگر خانواده بازماندگان و اندک مجروحین این حادثه.

در کشور ما طی سه دهه اخیر گامهای بلندی در جهت نوسازی و ارتقاء صنعت حمل و نقل کشورمان برداشته شده است که این امر متاسفانه در استان لرستان به موازات استان های برخوردار پیش نرفته که نمونه بارز آن وجود مینی بوس های فرسوده و عدم برخورداری از ناوگان منظم اتوبوسرانی در سطح استان است .

نکته ای که در این میان می توان به عنوان حلقه مفقوده از آن نام برد عدم برخورداری بسیاری از روستاها ی بزرگ و کوچک استان لرستان از یک سیستم حمل و نقل منظم و نو سازی شده است ، که از موارد شاخص آن می توان به روستاهای زیادی که در مسیر جاده ارتباطی دورود و ازنا اشاره کرد.

سالهای سال است که رفت و آمد مردم این روستاها بوسیله ناوگان مینی بوسرانی که دارای عمر بیش از چند دهه است انجام شده  و با توجه به کوهستانی بودن این منطقه و شرایط خاص آب و هوایی که دارای زمستانهای سرد و طولانی و پربرف می باشد  ، مشکلات رفت و آمد مردم این منطقه را نیز با دشواری روبرو کرده است همچنین ترانزیتی بودن این مسیر که بخشی از راه ارتباطی اصفهان به خوزستان است و با راه اندازی جاده شازند به ازنا نیز ترافیک زیادی  در این مسیر پدید آمده و رشد بالای تصادفات پی در پی و مرگبار را موجب شده است. خوشبختانه با چهار بانده شدن این جاده در سالهای اخیر این آمار کاهش محسوسی داشته شده است.

و اما نکته اصلی بلاتکلیفی و سردرگمی اهالی این  روستاها برای رفت و آمد و انجام امور روزمره زندگی شان در دو شهر دورود و ازنا است ، که در این میان دانش آموزان و دانشجویان که باید طبق ساعات مشخص و منظمی در کلاسهای درس و امتحان خود حضور یابند با این معضلات بیشتر دست و پنجه نرم می کنند .

نکته مهم دیگر این است که در حمل و نقل این دو شهر جایگاهی برای مسافرین روستاهای بین راهی که بخش عمده ای از کل مسافرین جابجا شده را شامل می شود تعریف نشده و  در مسیر دورود و ازنا ساعات کار مشخص و منظم برای شبکه حمل و نقل مسافری وجود ندارد به طوری که به هیچ وجه نمی توان روی آن حسابی باز کرد و بر مبنای آن برنامه ریزی کرد.

بی شک این بخش زیر بنایی منطقه دورود و ازنا در صورت پیدا کردن نظم  و سازماندهی می تواند آثار و تبعات مثبت زیادی را به همراه داشته باشد که از آن جمله جلوگیری از مهاجرت روستاهای منطقه به شهرها و پیشرفت و شکوفایی زندگی این مردم محروم ورنجدیده در همه ابعاد اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی است.

 

حال برای حل معضل نابسامانی حمل ونقل دورود و ازنا پیشنهاد چند راهکار و توجه به آنها می تواند راهگشا باشد :

  1. نوسازی و راه اندازی ناوگان مینی بوس رانی و افزایش تعداد آنها

2. ایجاد یک خط منظم اتوبوسرانی مخصوص روستاهای بین راهی و سازماندهی و تعیین کار مشخص برای آنها و در صورت لزوم برقراری شیفت کاری برای رانندگان آنها

3. ایجاد ایستگاههای مخصوص اتوبوس و مینی بوس برای هر روستا و ساختن جایگاه و سر پناه برای مسافرینی که منتظر وسایل نقلیه هستند و با توجه به شرایط خاص آب و هوایی منطقه

4. تعیین ترمینال های مخصوص در مکانهای مناسب در دو شهر دورود و ازنا در مناسب ترین مکان طوری که مسافرین بتوانند به راحتی به این مکانها دسترسی داشته باشند.

  1. اهتمام جدی مسئولین محترم دو شهر دورود و ازنا و استان برای رفع این مشکل با برنامه ریزی و تخصیص بودجه لازم.

 

 


لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=4733

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.