• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
14
گزارش اختصاصی خبرگزاری گهرخبر

عکس های نایاب زلزله سیلاخور در قرن گذشته

  • کد خبر : 427
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۳:۲۷
عکس های نایاب زلزله سیلاخور در قرن گذشته

عکس های نایاب زلزله سیلاخور در قرن گذشته بزرگترین زلزله تاریخ ایران و یکی از ده زلزله بزرگ جهان به گواهی انجمن های زلزله شناسی دنیا، زلزله سیلاخور در تاریخ 1287 شمسی برابر با سال 1909 میلادی بوده است. زلزله دشت سیلاخور به حدی شدت و وسعت داشته است که در بسیاری از منابع و […]

عکس های نایاب زلزله سیلاخور در قرن گذشته

بزرگترین زلزله تاریخ ایران و یکی از ده زلزله بزرگ جهان به گواهی انجمن های زلزله شناسی دنیا، زلزله سیلاخور در تاریخ 1287 شمسی برابر با سال 1909 میلادی بوده است.

زلزله دشت سیلاخور به حدی شدت و وسعت داشته است که در بسیاری از منابع و کتب معتبر خارجی درج شده است.

زمین لرزه دشت سیلاخور هرچند در بیش از یک قرن پیش اتفاق افتاده است ولی به دلیل شدت بالای آن زمان دقیق رخداد آن نیز ثبت شده است.

در مورد زمین لزره یا زلزله سیلاخور در سال 1287 شمسی چنین نوشته اند:در ساعت ۲:۴۸ به وقت محلی بامداد ۳ بهمن ۱۲۸۷ خورشیدی (۲۳ ژانویه ۱۹۰۹ میلادی)، زمین‌لرزۀ فاجعه‌باری درّۀ سیلاخور در جنوب خاوری بروجرد در زاگرس را درهم کوبید.

 

 

بزرگای این زمین‌لرزه  7.4  ریشتر و مختصات رومرکزی آن ۳۳N و ۵۳E برآورد شده است. آسیب‌ها نه تنها در درّۀ پر جمعیت سیلاخور، بلکه فراتر به سوی جنوب خاور و در آبادی‌های کوهستانی تا ارجنک نیز بسیار سنگین بود.

در مجموع، ۱۲۸ روستا آسیب دید که از میان آنها ۶۴ روستا به‌کلّی ویران شد و شمار کشتگان در آن‌ها بین ۶۰۰۰ و ۸۰۰۰ تن برآورد شده است. این زمین‌لرزه با گسلشی همراه بود که در فاصله‌ای به طول ۴۵ کیلومتر از نزدیکی کلنگانه تا جنوب سراوند کشیده شده بود.

زمین‌لرزه در بروجرد، که در آن آب حوض‌ها در اثر تلاطم به بیرون ریخت و نیز در کرمانشاه و همدان به‌شدت احساس شد و تا خرپوت در ترکیه، گرجستان و عراق خاوری نیز دریافت شد.

به دنبال زمین‌لرزه، توالی طولانی از پس‌لرزه‌ها رخ داد که دست کم ۵ ماه ادامه داشت.

بیش‌تر زمین‌لرزه‌های نیرومندتر در بخش‌های جنوب خاوری و شمال باختری ناحیۀ کلان‌لرزه‌ای روی می‌داد و بدین‌ترتیب به شدت آسیب‌های پدید آمده در اثر زمین لرزۀ اصلی می‌افزود.

2عکس نایاب از زلزله سیلاخور در سال 1287 شمسی

  1. عکس اول نمایی از  خرابی های روستای سنگر دورود را نشان می دهد که سربازان روسی بعد از زلزله بر روی منازل تخریبی روستای سنگر ایستاده اند.این عکس توسط شوچنکو روسی گرفته شده است.
عکس های نایاب زلزله سیلاخور در قرن گذشته

خرابی های روستای سنگر دورود

 

2. عکس دوم نمایی از ویرانه های روستای سندرکان دورود را  نشان می دهد که صبح روز بعد از زلزله گرفته شده است.

در این عکس دو نکته حائز اهمیت است. نکته اول تخریب کامل روستا می باشد(در حال حاضر مکان روستای قدیمی سندرکان به صورت تپه موجود است).

نکته دوم گسلی است که دقیقا در عکس مشخص است و زمین کاملا دهان باز کرده است.

این عکس های نایاب توسط عکاس روس شوچنکو صبح روز بعد از زلزله گرفته شده است.

زلزله سیلاخور

زلزله سیلاخور

/مطلب اختصاصی گهرخبر/

لینک کوتاه : https://gaharnews.ir/?p=427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.